tumppih22

Terraarion lämmöistä & lämmityksestä

246 viestiä aiheessa

Tässä kohtaa on kokeiltu kaikki niksit ja alkaa tuntumaan, että joko kaapelissa on vikaa tai sitten termostaatissa..

Jaa viesti

Taijas, kaapelin "teho" määräytyy sen pituuden mukaan. Tuo 25W kaapeli on 5m pitkä, kun 50W on 7m pitkä ja 80W on 9m pitkä. Eli kaapeli ei voi olla tehoton, mutta jotain vikaa siinä voi kyllä olla jos ei lämmitä tarpeeksi. Muutoin tuolla logiikalla joutuisi alkaa sovittamaan 7m kaapelia terraan pienelle alueelle, saisi tehdä melko tiheää lenkkiä, että saisi koko pituuden hyödynnettyä :).

siis tässä tapauksessa tuo 25w kaapeli on jaettu kahdelle terraariolle ja on ilmiselvästi riittämätön eli joko liian löyhähti kieputettu tai liian pienelle alalle. yhteen vaneriterraan sopii oikein hyvin 25w kaapeli ja lämmittää myös tarpeeksi.

itse kaapeli ei ikinä tunnu käteen yhtä lämpimältä kuin matto, ihan siitä syystä että kaapelissa lämpö säteilee pienemmältä alalta ja jokaiseen suuntaan. juuri tästä syystä kaapelin tulee olla tarpeeksi tehokas ja tarpeeksi tiheään kieputettu jos lämpöjen halutaan nousevan riittävän korkeaksi.

Jaa viesti

Tässä kohtaa on nyt niin montaa eri juttua testattu, että vika taitaa olla kyllä nyt laitteissa, eikä asennuksessa? Useampi ihminen on tätä nyt ihmetellyt ja kaikkia mahdollisia tapoja testailtu - laatoilla ja ilman, alumiiniteipillä ja ilman ja teipin alla ja päällä ja vaikka miten. Myöskin termostaatilla ja ilman. Ja ollaan vaihdettu kaapeleiden tiheyttä ja aseteltu eri tavoin.
Matot jaksoi lämmittää äsken laatat hyvin.. Kaapelin lämmöt eivät koskaan nousseet kuin 28 asteeseen ja siitäkin lähtivät laskemaan.. Kyllä pitäisi 30 asteeseen saada sentään?

Kaapelia sellaisenaan testailtu nyt myös terran ulkopuolella ja eipä se vain lämpiä tarpeeksi.

Ja koko ajan on testailtu kolmella eri lämpömittarilla, niin analogisilla kuin digitaalisilla.

En enää jaksa uskoa, että kyseessä olisi vain asennusvirhe.. Tai sitten ollaan todella blondeja tässä päässä. Jotenkin en vain jaksa uskoa, että lämpökaapelit olisi näin herkkiä ja vaikeita asentaa.....

Jaa viesti

^Sama täällä, ollaan vaihtamassa lämpömatosta kaapeliin.. Pikkasen arveluttaa että riittääkö tuo 80w kaapeli elukalle.

Jaa viesti

Eihän nyt kukaan oikeasti ajattele lämmittävänsä kahta filmivaneriterraa +32-35C yhdellä 25W kaapelilla.

2 people like this

Jaa viesti

No todennäköisesti se on sitten vaan auttamatta liian lyhyt kahdelle terralle.

Jaa viesti

Nää on matalateho kaapeleita.

Eli jos tuo kyseinen kaapeli on 5m ja 25w. Ni eihän se ole kuin 5w/m.

Itse käytän 3kpl 50w kaapeleita räkissä yhdeksälle räkkilaatikolle.

Ja se kaapeli jota käytän on 10w/m.

Sillä on ainakin lämpöä riittänyt.

Ja miks ei tuo kyseinen 25w kaapeli voisi riittää.

En kuitenkaan jaksa uskoa että se riittää 2 vaneriterran lämmitykseen.

Mutta kaikki on olosuhteista kiinni. Että vaikea mun on tällai sanoa että olisiko se kelvollinen.

Ja jos on epävarma että riittääkö teho niin kannattaa ottaa tehokkaampi kaapeli.

Oletettuna että käyttää termostaattia tietysti!

Jaa viesti

Siirretty oikeaan ketjuun. -Katg

Mulla on 13W (?) lämpömatto kuningaspytonin tankissa ja musta aina tuntuu ettei siellä oo riittävän lämmin. Viitsinko tunkea lämpölampun samaan syssyyn, vaikka mulla oli lamppu jo vähän aikaa terran päällä, ettei mato polttais itseään. Asteita on joku 27 ? tai sinne päin enkä nyt oikein tiedä miten vielä voisin nostaa lämpöä. Vahvempi lämpömatto?

+ Lisäkysymys, miten saatte kosteutta tankkiin ilman että käyttä sumuttelemassa siellä monta kertaa päivässä?

Jaa viesti

Liian heikko lämpömatto, eli ostamaan uusi ja tehokkaampi. Tai lämpökaapeli. Kunhan on tarpeeksi tehokas.
Kun olet ostanut tehokkaamman lämmönlähteen, niin testaa tosiaan ihan lämpömittarilla, että lämmöt nousee tarpeeksi.

Mitään lämpölamppuhärpäkkeitä en kyllä suositte kuningaspytonille.

Puhut tankista, onko sinulla siis terraario, räkki vai millainen asumus? Voisit laittaa vaikka kuvaa, niin osaa hahmottaa onko vinkkejä lämmityslaitteen asennuksesta/sijoituksesta ja millainen on ilmanvaihto.
Yleensä kuningaspytonille riittää ihan, että on vain iso vesiastia terrassa, välillä voi esim. nahanluonnin aikaan sumutella, mutta muutoin uskon kosteuden riittävän.
Voit myös mahdollisesti laittaa wetboxin, jossa sitten kosteampaa.

Wetboxista lisää tietoa tässä ketjussa: http://keskustelu.herppi.net/topic/9668-kuningaspyton-ja-wetbox/

Jaa viesti

Mulla on 13W (?) lämpömatto kuningaspytonin tankissa ja musta aina tuntuu ettei siellä oo riittävän lämmin. Viitsinko tunkea lämpölampun samaan syssyyn, vaikka mulla oli lamppu jo vähän aikaa terran päällä, ettei mato polttais itseään. Asteita on joku 27 ? tai sinne päin enkä nyt oikein tiedä miten vielä voisin nostaa lämpöä. Vahvempi lämpömatto?

+ Lisäkysymys, miten saatte kosteutta tankkiin ilman että käyttä sumuttelemassa siellä monta kertaa päivässä?

Kuinka ison osan pohjasta matto kattaa? Ainakin Microclimaten matoissa on vakio teho/pinta-ala, eli tehokkaampi matto on vaan isompi. Maton pitäis klattaa noin kolmasosa tai neljäsosa pohjasta, ja sitten olla tarpeeksi hyvin kiinni siinä että lämpö kanssa siirtyy läpi. Toki jotkut materiaalit on kunnon lämpöeristeitä, eikä se maton lämpö vaan tahdo painua toiselle puolelle pytonia lämmittämään. Millanenhan asumus käärmeellä on, ja mitä materiaalia?

Lamppua en suosittele, sillä jos kosteuden pidon kanssa on ongelmia niin lamppu vaan pahentaa tilannetta haihduttamalla sieltä kosteutta pois, jolloin on kohta vielä kuivempaa. Pienemmässä astiassa on yleensä helpompi pitää kosteus yllä. Verkkokatto on siitä ikävä että se päästää terrassa olevan kosteuden sekoittumaan huoneilmaan, jolloin terra asettuu huonekosteuteen, eli vähän turhan kuivaan. Itse saan normaalitilanteessa jo isosta vesialtaasta haihtumalla sopivan ilmankosteuden, nahanluonnin aikaan sumautan muutaman päivän välein terran pohjamateriaalia ja piilon päälle, niin siitä tulee kosteutta terran ilmaan pitkäksi aikaa. Ja toki se wetbox on myös hyvä.

Jaa viesti

Liian heikko lämpömatto, eli ostamaan uusi ja tehokkaampi. Tai lämpökaapeli. Kunhan on tarpeeksi tehokas.

Kun olet ostanut tehokkaamman lämmönlähteen, niin testaa tosiaan ihan lämpömittarilla, että lämmöt nousee tarpeeksi.

Mitään lämpölamppuhärpäkkeitä en kyllä suositte kuningaspytonille.

Puhut tankista, onko sinulla siis terraario, räkki vai millainen asumus? Voisit laittaa vaikka kuvaa, niin osaa hahmottaa onko vinkkejä lämmityslaitteen asennuksesta/sijoituksesta ja millainen on ilmanvaihto.

Yleensä kuningaspytonille riittää ihan, että on vain iso vesiastia terrassa, välillä voi esim. nahanluonnin aikaan sumutella, mutta muutoin uskon kosteuden riittävän.

Voit myös mahdollisesti laittaa wetboxin, jossa sitten kosteampaa.

Wetboxista lisää tietoa tässä ketjussa: http://keskustelu.herppi.net/topic/9668-kuningaspyton-ja-wetbox/

Kuinka ison osan pohjasta matto kattaa? Ainakin Microclimaten matoissa on vakio teho/pinta-ala, eli tehokkaampi matto on vaan isompi. Maton pitäis klattaa noin kolmasosa tai neljäsosa pohjasta, ja sitten olla tarpeeksi hyvin kiinni siinä että lämpö kanssa siirtyy läpi. Toki jotkut materiaalit on kunnon lämpöeristeitä, eikä se maton lämpö vaan tahdo painua toiselle puolelle pytonia lämmittämään. Millanenhan asumus käärmeellä on, ja mitä materiaalia?

Lamppua en suosittele, sillä jos kosteuden pidon kanssa on ongelmia niin lamppu vaan pahentaa tilannetta haihduttamalla sieltä kosteutta pois, jolloin on kohta vielä kuivempaa. Pienemmässä astiassa on yleensä helpompi pitää kosteus yllä. Verkkokatto on siitä ikävä että se päästää terrassa olevan kosteuden sekoittumaan huoneilmaan, jolloin terra asettuu huonekosteuteen, eli vähän turhan kuivaan. Itse saan normaalitilanteessa jo isosta vesialtaasta haihtumalla sopivan ilmankosteuden, nahanluonnin aikaan sumautan muutaman päivän välein terran pohjamateriaalia ja piilon päälle, niin siitä tulee kosteutta terran ilmaan pitkäksi aikaa. Ja toki se wetbox on myös hyvä.

Terraario liukuovilla mulla on. Matto on about 1/3, 13W mutta jos hankin voimakkaamman, eikö se sitte rikkois lasia pohjasta? Jos käden laitan pohjamateriaalin päälle niin ei se kyllä yhtään lämpimältä tunnu. Pohjamateriaalina on Aspen snake bedding tai mikä lie

13857893.t.jpg13857894.t.jpg

Tuon näköset olot siellä on, matto on tuolla oikeessa reunassa. Toinen piilosysteemi on vielä hankinnassa kun en oo löytäny vielä ok kokosta kaupasta. 

Ps. onko normaalia että käärme tuntuu todella viileeltä koskiessa?? Täytyy varmaan viedä lääkärille kun pitää sellasia ns. aivastuksenomasia ääniä. Valaistusta oon tässä meinannu pienentää jo

Edited by iinaqs

Jaa viesti

Mun käärmeet tuntuvat kyllä viileiltä, ellen suoraan lämmityksen päältä sitä nosta, ja itseasiassa kyllä silloinkin, selkäpuolelta.

Mutta itse kiikuttaisin sutena lääkäriin aivastelun perusteella, ja jos sulla on mikä tahansa lamppu mikä tuottaa lämpöä niin suuntaa se terraarioon, todennäköisesti käärmeesi on kipeä liiallisesta viileydestä.

JA ota ihmeessä tuo lamppu pois,pyyttoni ei sitä kaipaa :)

Jaa viesti

Terraario liukuovilla mulla on. Matto on about 1/3, 13W mutta jos hankin voimakkaamman, eikö se sitte rikkois lasia pohjasta? Jos käden laitan pohjamateriaalin päälle niin ei se kyllä yhtään lämpimältä tunnu. Pohjamateriaalina on Aspen snake bedding tai mikä lie

13857893.t.jpg13857894.t.jpg

Tuon näköset olot siellä on, matto on tuolla oikeessa reunassa. Toinen piilosysteemi on vielä hankinnassa kun en oo löytäny vielä ok kokosta kaupasta. 

Ps. onko normaalia että käärme tuntuu todella viileeltä koskiessa?? Täytyy varmaan viedä lääkärille kun pitää sellasia ns. aivastuksenomasia ääniä. Valaistusta oon tässä meinannu pienentää jo

Eli lasiterra. Kuvien perusteella päättelisin että terra on ehkä metrin tai vähän vajaa leveä. Täten noin 30cm x terran syvyys oleva lämpömatto ja teho 13W. Kuullostaa aika pieneltä. Tosin näemmä Microclimaten 30cm x 25cm matto on 13W. Moisen maton tuottama lämpö kyllä siirtyy lasin läpi jos on kiinnitetty edes jotenkuten terran pohjaan. Ainakaan kyseisen valmistajan matoilla et saa terran lasia halki, ellet laiminlyö ilmatilaa sen alta. Ainakaan oman pytonini asumuksessa ei pohjamateriaali tai paljas pohjakaan tunnu kovin lämpimältä, johtuen siitä että oma ruumiinlämpö on 37°C. Siihen verrattuna maton tuottama 34°C ja rapiat tuntuu melko mitäänsanomattomalta. Mittaamalla siitä haapahakkeen päältä maton kohdaltahan totuuden saisi selville. Tosin käärmeen oireet kyllä viittaa siihen että liian viileää on ollut. Täten olen samaa mieltä kuin Sinikettu että eläinlääkärin tarkastus saattaa olla tarpeen. Tosin oisko yksi syy siihen että jos lämpömatto on oikeassa reunassa, mutta terran ainoa piilo vasemmassa, niin käärme valitsee piilon lämmön sijaan? Missä se aikansa yleensä viettää? Lisäpiilon saa helposti leikkelemällä sopivaa jäätelö- tai karkkirasiaa. Mielellään ei-läpinäkyvää. Myös joku sopiva eväsrasia kulkuaukolla varustettuna käy.

Ja on normaalia että käärme tuntuu viileältä ellei se ole just ollut jonkun lämpölampun alla paistattelemassa. Vaihtolämpöisinähän nuo ovat ympäristönsä lämpöisiä, eli harvoin kovin lämpimiä meille jotka hohkamme kokoajan 37°C lämpöisinä.

Jaa viesti

Mulla on ollut ton lämpö-/kosteusmittarin kanssa ongelmia kun ei ymmärretä toisiamme ilmeisesti, mutta lämpimän pään lasi tuntuu käteen mukavan lämpimältä ja viileäkin pää on mittarin mukaan huonetta lämpimämpi. Mittarin tulokset riippui siis ihan siitä kuinka kikkailin sen nojaamaan ja mitäkin vasten, joskus tuli haluttuja lukemia ja joskus ei. Nyt se roikkuu ilmassa yhdestä nurkasta ja olen ajatellut että kahdesti viikossa tsekkaan sillä viileän ja lämpimän piilon, muuten luotan että kun se pysyy siinä missä se nyt on samoissa lukemissa, toimii piilotkin kuten kuuluu. Pitää satsata kalliimpaan vehkeeseen ensi kuussa. Vinkkejä malleista otetaan vastaan! Hinta mielellään kolmenkympin luokkaa.

Jaa viesti

Minkä valmistajan ja minkämallinen nykyinen mittarisi on? Digitaalista lämpömittaria on aika vaikea ryssiä, kyl ne yleensä 0.75°C tarkkuudella oikein mittaa, niillä lämpötila-alueilla mitkä terraarioissa yleensä on (noin 20°C - 40°C). Ihan fysiikan lakien mukaisesti se mittaelementti mittaa sitä lämpöä missä se itse on, eli ellei lämpö tosissaan vuoda jostain harakoille niin kyllä se aine mitä vasten se mittapää on pitäisi olla about mitä mittari näyttää. Analogiset viisarimittarit sitten kiroan alimpaan helvettiin, niillä on taipumusta näyttää mitä sattuu. Mitään pikamittauksia noilla ei pysty tekemään, koska mittapäällä kestää helposti 15 minuuttia tasaantua ympäröivään lämpötilaan. Koskiessasi mittapäähän myös lämmität sitä hitusen ja täten vääristät lukemia.

Jos kunnolla toimivaa mutta järkevän hintaista lämpömittaria etsit niin vaikkapa tämä: http://www.reptilemaniacs.com/digitaalinen-lampokosteusmittari-p-1998.html

Tuo ja ilman kosteusmittausta oleva lajitoverinsa mittaa lämpötilaa ihan siedettävällä tarkkuudella, perustan lausuntoni omakohtaisiin kokemuksiin. Tuosta kosteusmittauksesta en sano mitään vielä kun en ole testannut (pitäisköhän?). Myös ExoTerran pikkuinen digitaalilämpömittari on ihan toimiva. Olen lisäksi testannut tommosta Clas Ohlsonilta löytämääni halpaa sisä/ulkolämpömittaria ja havainnut senkin kykenevän edes noin 1°C tarkkuuteen.

Jaa viesti

Mitenkä nuo lämpötilat pitäisi olla terraariossa kunkkupytonille? Tällähetkellä lämpimän puolen piilon pohja on 33-35°C ja viileän puolen piilon pohja noin 25°C , mutta teraarion ilma on vain noin 22°C huoneen lämmön ollessa noin 20-21°C. Jos ilman terraariossa pitää olla se 25°C, niin millä sitä saisi nostettua? Terraarion pohjalla (ulkopuolella, ei sisällä) on kaksi lämpömattoa mitkä peittää yhteensä koko pohjan, lämpimän pään matto on noin 1/3 osaa pohjasta ja viileän pään matto on loput 2/3. Kummatkin on säädettynä Clas Ohlsonin valoille tarkoitetuilla himmentimillä noihin lämpötiloihin. Valoja terraariossa ei ole, vaan huoneen kattolamppu hoitaa sen valaistuksen.

Terraariona on lasinen 70x35x40cm(leveys x syvyys x korkeus) akvaario, kannessa kaksi 21x15cm reikää missä on 4x4mm reiällinen teräsverkko. Lämpömittarina kaksi digimittaria, toinen mittaa lämmintä puolta toinen viileää.

Jaa viesti

^En itse laittaisi, sillä kuningaspytonit eivät kaipaa mitään valoa öisin terraan.

Jaa viesti

Kertokaa miten saan terrasta kosteutta alemmas? reikiä on aika paljon mutta vois ehkä tehdä lisääkin ja aina öisin nousee kosteus! talouspaperia pohjalla vaan eikä mitään haketta

Jaa viesti

Esimerkiksi nostamalla ihan aavistuksen lämpöä, jolloin suhteellinen kosteus laskee vaikka absoluuttinen pysyykin samana. Lisäksi voit laittaa pienemmän vesikipon, sieltä ilmaan haihtuvan kosteuden määrä on riippuvainen pinta-alasta. Mitä isompi kippo, sitä enemmän sieltä päivän aikana vettä haihtuu ilmaan. Toki niitä reikiäkin voi porailla lisää, mutta siinä on se että jos pitääkin säätää toiseen suuntaan niin reiän luotettava ja siisti tukkiminen on vähän hankalampaa (muttei mahdotonta). Samoin jos se vesiastia on just lämpömaton/kaapelin päällä niin se lämpö kiihdyttää veden haihtumista sieltä. Itsellä on vesiastiat viileässä päässä käärmeillä.

Jaa viesti

Käärme kun tuli sain lämmöt ja kosteudet pysymään niin kun pitääkin :D

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään