Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
Sir Coma

Viljiksen käsittely/totuttaminen

Recommended Posts

Sir Coma    10

Kyselisin seuraavaa:

Mulla on nyt noin 9kk vanha viljis naaras. Kuitenkin oli alussa sen verran arka kun sen hommasin, että ajattelin, että on parempi olla käsittelemättä sitä vielä. Se kuitenki on muuttunu paljon rohkeammaksi eikä aristele pahemmin enään.

Ois todella mukava ottaa pienokainen käteen välillä. Oon totutellu sen kanssa että saa nuuhkia mun kättä jne ja ruokin sen ihan omasta kädestä kanssa.

Onko käärme liian vanha tottumaan käsittelyyn ja tuleeko se sille shokkina? Onko mahdollista vielä totuttaa se ns. "käsikesyksi"?

Onko muita vinkkejä? En missään nimessä halua traumatisoida sitä. Se on mun oikea aarre kuitenkin ja kohtelen sitä niin hyvin kun vaan voi. Kiitos avusta etukäteen! :)

Jaa viesti

mä käsittelen mun poikasia tosi vähän alle 2 vuotiaita oon käsitelly vaan nahanluonnin jälkeen nyt oon totuttanu ne käsittelyyn niin et kerran viikossa ihan lyhyitä aikoja kädessä...

Ei muuta kun varmat otteet ja vaikka iso laatikko alle missäkäsittelet jos tuntuu siltä että vahingossa tippuu yms.

• Like 1

Jaa viesti

nanno    741

Viljakäärme on lajina sellainen, että se yleensä sietää hyvin käsittelyä, ja siksi niitä monesti kutsutaan käsikesyksi. On myöskin täysin normaalia, että pienet poikaset ovat vikkeliä liikkeissään eivät helposti käsissä pysy. Iän myötä yleensä kuitenkin tuo säpsysyys katoaa.

Kyllähän tuo sinun käärmeesi kuulostaa siltä, että se on ihan "käsikesy", eli tuskinpa hirveästi sitä häiritsee, vaikka käsittelyysi joutuisi. Mutta kannattaa kuitenkin huomioida se, ettei käärme ole "sylilemmikki"; se ei viihdy käsittelyssä vaan kaikista mieluiten se on omassa rauhassa tutussa terraariossaan. Tietty käsitellä kannattaa esim. nahanluonnin jälkeen, jolloin samalla saa tsekattua, että kaikki nahka on lähtenyt (varsinkin hännänpäästä), mutta muutoin sille ei oikeastaan ole tarvetta. Käsittely on aina jossain määrin näinkin alkukantaiselle eläimelle stressaavaa vaikkei se välttämättä sitä mitenään näyttäisi.

• Like 1

Jaa viesti

rölli-    125

mieluusti korkeintaan kerran viikkoon ja nää stressaantuu AINA kun käsittelee joten ajattele sitä eläimen kannalta, tärkeimmät käsittelyt tietysti tulee hoitaa, jos ei ruoki terraan niin nostaa eri lootaan syömään, suursiivouksen ajaksi terrasta pois tms.. jos käsittelen niin yleensä korkeintaan pari minuuttia, välillä tarkastan jos ei esim. yölläkään tunnu liikkuvan minnekkään että onko kaikki ok ja sillai, mutta turha käsittely minimiin!

Jaa viesti

marinneli    12

Käsittelyasiaan ei tässä enää ole mitään lisättävää, aika tyhjentävästi jo sanottu että käsittelyt minimiin... :lol:

Mutta tuohon kädestä ruokkimiseen sen verran, että kädestähän ilman muuta kannattaa viljakäärmeen poikanen ruokkia jos haluaa ehdollistaa sen sellaiseksi, että vanhemmitenkin käärme tulee hampaat edellä kättäsi vastaan ja tarraa ensimmäisenä sormista kiinni. ;)

Jaa viesti

alluvaan    3

Anteeks mut mun on nyt pakko kysyä että miten sen käärmeen saa terrastaan esim. ruokinnan ajaksi? pitääkö se niinkuin laittaa jotenki kerälle ja sit ottaa kämmeniin, nostaa hännästä niinkun kaikissa elukka dokumenteissa vai antaa luikerrella kädelle vai mitämitä? :D

Jostai syystä mua naurattaa tää kysymys ihan vietävästi mut pakko tätä nyt oli kysyä! :laugh: :laugh: :woohoo:

Jaa viesti

FLCornSnakes    224

Mä en ole vielä ihan pro kaikissa käärmejutuissa mutta en lähtisi käärmettä hännästä roikottamaan. Reipas ote ensimmäisestä "etuneljänneksestä" eli vähän kun nostaisit kissanpentua niskasta paitsi että ei käärmettä tietysti niskasta tarvii nostaa... :silly: no hihhei! Tää meni nyt hulluksi. Mutta jos käärme on kerällä niin otan "nipusta" kiinni ja nostan koko komeuden ruokintaboxiin. Muutenhan en käärmeitä nostelekaan. Syöminen ja suursiivous on ainoat syyt miksi nostan käärmeet pois terroistaan. Ja tosiaan pitkänä olevan käärmeen nostan reippaalla otteella etuneljänneksen kohdalta. Eli en ihan keskeltä. Mun entinen "pelkopurija" sietää sellaista käsittelyä ainakin tosi hyvin, ei yritäkään purra enää. Jämäkkä ote, ei mitään hivelyä. Ettei käärme pelkää putoavansa. Mutta ei tietysti puristeta kovaa. Napakka ote. Näin minä käsittelen. Käärmeet sitten yleensä itse kietoutuvat ranteen/käsivarren ympärille ja ainakin mun käärmeeni lähtevät siitä hissukseen "tutkimusmatkalle" pitkin kroppaa jos ei laita heti boxiin.

No, tietysti käärmeen koko vaikuttaa asiaan myös. Eihän iso käärme edes mahdu kämmenelle kiepillä ollessaan... ;)

Jaa viesti

mivuli    153

Kysyisin semmoista kun meille tuli joulukuussa viljakäärme joka täyttää tänä vuonna 3-vuotta ja on erittäin tottumaton käsittelyyn, käy jopa käteen kiinni (kuitenkin pakko käsitellä terran putsauksen aikana). Niin miten tuosta saisi edes hieman kesymmän kun ei viittis hirveesti toista ressata kun huomaa ettei ole tottunut minkäänlaiseen käsittelyyn :unsure:

Ei muutenkaan ole kokemusta viljakäärmeistä kun aina ollut vain tuo kunkkupytikka, mitä nyt oon viime aikoina lueskellut kaiken maailman sivustoja viljakäärmeistä :)

Jaa viesti

proileri    31

Oma malli on että käsi nyrkissä terraan pariksi minuutiksi kerrallaan, sopivalle etäisyydelle. Olen omaani totuttanut siten, että olen avannut boksin ja pistänyt käden reunalle, siten että mato joutuu mönkimään käden yli jos haluaa ulos. Tuntuvat sikäli uteliaita tutkimusmatkailijoita olevan käärmeet, että vähintään nuuskimaan pitää tulla, varsinkin saalistusaikaan illalla. Kämmenet tuntuvat monesti haisevan oudolle käärmeen mielestä, mutta käsivarsi on jo vähemmän pelottava.

Jaa viesti

mivuli    153

Täytyypä tuota konstia ruveta kokeilemaan jos sattuisi toimimaan :)

On edellisellä omistajalla ollut sellaisessa huoneessa missä vähän tai ei ollenkaan ihmisiä ympärillä, itse laitoin olkkariin missä vietetään paljon aikaa jotta tottuisi erilaisiin ääniin ja ihmisiin ympärillä. Ja ollaan huomattu että liikkuu nykyisin terrassa enemmän kuin alussa mikä jo viittaa että on hieman tottunut talon meininkiin :)

Jaa viesti

FLCornSnakes    224

Mulla oli yksi hiukkasen äksy tapaus myös. Sitten keksin käsidesin. Mä hieraisen tipan käsidesiä aina ENNEN kun menen terraan ottamaan käärmettä. Ovat tottuneet sen tuoksuun/hajuun ja tietävät mitä on tulossa. Kukaan ei enää käy käteen kiinni.

Toinen vaihtoehto on hanskat. Ei tarvii olla kummoisetkaan käsineet kun viljiksen hampaat eivät enää tunnu läpi vaikka kiinni iskisikin. ;)

Jaa viesti

mivuli    153

Juu meillä on ihan tuommoset ohuet hanskat käytössä, tuntuu jos ja kun nappaa kiinni mutta ei sen kummemmin, ehkä lähinnä jonkinmoiselta nyppimiseltä :D

Jaa viesti

FLCornSnakes    224

No, eipä näillä matosilla kovin kummoiset hampaat ole joten mä olen ottanut nykyään satunnaiset "iskut" vastaan ihan suoraan iholle. Rohkea kun olen! B)

Ja kun vaan käsittelee eikä anna periksi/luovuta ja jätä käärmeitä ihan heitteille niin yleensä ne kyllä pikkuhiljaa tottuvat. Kärsivällisyyttä ja nahkahanskoja! :D

• Like 1

Jaa viesti

mivuli    153

Meillä tuo kuningaspython on pienestä asti ollut lempeän rauhallinen möllykkä -_- niin tämä viljakäärme menee tuhatta ja sataa niin ei aina huomaa mihin suuntaan ollaan taas menossa :huh: Kärsivällisyyttä tarvitaan ja toivon hartaasti että tulee helpommaksi käsitellä :)

Jaa viesti

Vitsa    149

Minäkin annan haistella kättäni ennen kun otan kiinni, vaikka en desiä sitä ennen käytäkkään. Kyllä omasi sinut tuntee :P

Kun ne lähtevät pakoon, niin rauhallisesti "ajatan" ne sellaiseen paikkaan josta ne on helppo ottaa pois terrasta, ilman väkisin repimistä.

Tukevat- varmat otteet kun otan käärmeen: ei roikottamista eikä "pihtiotteella" sormenpäillä, vaan reilusti useammalla sormella tai isompia koko kämmenellä.

Jaa viesti

proileri    31

Olen tässä itsekin koettanut kehitellä totuttelukeinoja paremmiksi. Nyt sitten kokeillut mallia että iltasella kun käärme on herännyt niin nostan piilon pois käärmeen päältä, pistän käden varovasti käärmeen päälle ja annan sen luikertaa pois alta. Toinen on että nostan käärmeen vähän ilmaan ja annan taas luikertaa pois sormien yli. Näissä ajatuksena olisi saada käärme ensin tottumaan kosketukseen ilman puristusta ja käärme saa olla terrassa suht tutussa ympäristössä. Sitten voisi vähitellen alkaa nostamaan käärmettä ilmaan kunnollisella otteella, aluksi ihan terran sisällä.

Mietin myös tuota käärmeen nostelua, käärmeellä keuhko loppuu siihen mistä vatsa alkaa eli n. puoleen väliin, ja tuntuu että hivenen rauhallisempi on kun nostaa vatsan tienoolta. Liekkö keuhkon alueelta nostelu ahdistaa?

Jaa viesti

groomeri    0

Käärmettähän ei saa puristaa, ei niin mistään kohtaa! Oma taktiikkani luikeroiden kanssa on pitää käärmeestä vain sen verran kiinni, että saan toisen käteni sen alle. Yleensä tässä vaiheessa lähtee luikertelemaan johonkin suuntaan (joko kättä pitkin tai poispäin) jolloin liu'utan toisenkin käteni käärmeen alle tukemaan nostoa. Useimmiten tässä vaiheessa käärme otta itse kädestä kiinni. Jos meinaa luikerrella käsiltä pois, niin taaempaa kättä eteenpäin. Ehkä vähän huonosti selitetty, mutta toivottavasti joku tajuaa.

Edit. kerrottakoon vielä, että nuo meidän käärmeet ovat ainakin niin uteliaita, että niitä ei tarvitse edes nostaa saadakseen kätensä niiden alle. Meillä siis päältä aukeavat terrat ja nuo tulevat kyllä heti ihmettelemään ja kiipeilemään kun terraarion kannen avaa.

Edited by groomeri

Jaa viesti

mivuli    153

Jep jep kyllä kannatti olla kärsivällinen ;)

Käärmeen käsittely helpottunut huomattavasti, eikä enää yritäkään purra :)

Kun otan käärmeen pois terrasta niin annan sen luikerrella kädeltä toiselle, siinä se sitten vaan haistelee ja tutkii maailmaa :D

• Like 1

Jaa viesti

Vitsa    149

Hyvä kyllä ne kesyyntyy :wub: Suurinosa ainakin, kun ei anna "uhkailujen itseä säikyttää".

Rauhalliset, varmat otteet niin hyvä tulee. Itte annan pienten rauhottua sylissä kämmenten sisällä (siis kädet niinkun pallossa) jonkun minuutin. Ja se jälkeen ne alkaa kivasti kiipeillä sormien väleissa ja käsiä pitkin. Näin ne tutustuu sinun hajuusi, ja tottuvat ettei ne kädet niin pahat olekaan...

Jaa viesti

Meillä toinen käärme sietää paremmin käsittelyn jos ei satu olemaan huono päivä. Tällöin en sitten koskekaan ellei ole pakko. Toinen taas on kauhuissaan, koska sitä on pidetty huonosti entisessä kodissa ja ei ole totutettu ollenkaan. Olen vähitellen sitä totuttanut käsittelyyn, on selvästi vielä peloissaan muttei enää hyökkää käteä päin taikka lähde heti karkuun, siirto siis onnistuu esim. ruokintaboksiin ja nahanluonnin jälkeinen tarkastus.

Jaa viesti

Xenomorph    63

Tämä perustuu pitkälti omiin kokemuksiin ja havantoihin eikä kirjoista tai netistä poimittuun tietoon.

Itse suosittelen käärmeiden käsittelemistä että se ei pelkää käsittelyä ja ihmisiä, itse en pidä ajatuksesta

että minulla olisi eläin "häkissä" joka pelkää suurimman osan sen elämästä. Mielestäni homma pitää olla

yhteiseloa eläimen kanssa molempien ehdoilla ja siihen kuuluu myös käsittely.

Viljis yrittää purra koska se pelkää jotain ja puolustautuu tai luulee sormia ruuaksi.

Vanhemmat käärmeet säntäävät vähemmän mutta voivat kyllä olla hermostuneita.

Ainoa tapa totuttaa käärmettä ihmiseen on käsitellä sitä. Se on selvää että käärme

alussa stressaa käsittelemisestä mutta onhan se parempi että se stressaa hetken

aikaa ja tottuu ihmiseen kuin että se stressaa vuosia terrassaan kun ei koskaan ole

tottunut ihmiseen.

Muutamia vinkkejä käsittelemiseen.

- Älä epäröi ja älä pelkää käärmeen purentaa, jos puree niin puree.

- Tee hitaita liikkeitä ja liikuta käsiäsi hitaasti, nopeat liikkeet saa käärmeen hyökkäämään

tai pelästymään.

- Jos en ihan tiedä mitä käärme ajattelee kädestäni niin teen siitä isomman kohteen, eli

laitan käden nyrkkiin jolloin kohde on liian iso syötäväksi ja jos kuitenkin puree niin ei

ainakaan sormiin. Ajoittain myös silittelen käärmeitä nyrkillä jos en tiedä millä tuulella käärme on.

- Käsittelyyn käytetään molempia käsiä ja annetaan käärmeen koko keholle tukea, erityisesti

jos käärme lähtee säntäämään jonnekkin niin se pysyy käsittelijällä.

- Käärmeen päätä ja ns. kloaakkia kannattaa vältää koskemasta, saattavat säpsähtää ja pelästyä

siitä.

- Käärme yrittää tosi harvoin purra kun on käsittelyssä.

Itse uskon että vanhempi käärme kyllä oppii käsiteltäväksi mutta myös käärme voi unohtaa

totuttamisen jos ei käsittele sitä ollenkaan kuukausiin. Itse aina ruokin pihdeillä ettei sormet

haisisi ruualle kun ruokittavaa on enemmän kuin yksi ja muutenkin yritän totuttaa käärmeitä

siihen että erottavat sormiani ruuasta :P

Mulla on muutama viljis jotka melkein nukahtavat käsittelyssä syliin ja myös antavat silittää päätä

ja ovat ihan rauhallisia siitäkin, En voi uskoa että kyseiset käärmeet ovat enää stressaantuneita

käsittelystä.

Kaikki käärmeet väsyvät käsittelystä jossainvaiheessa mutta mitään määrättyä aikaa ei ole, sen

pitää "lukea" käärmeen käyttäytymisestä. Hyvä vinkki on se että se rupee säntäämään eri suuntiin

ja etsimään "pakoreittiä"

• Like 1

Jaa viesti

nanno    741

^ Mie en allekirjoita tuota käsittelyyn totuttelua lainkaan vaan väitän, että se, kuinka hyvin käärme suhtautuu ihmiseen ja käsittelyyn, on täysin käärmeen luonteesta kiinni. Käärmeet ovat kyllä alkukantaisia ja tietyssä mielessä "villejä", mutta nyt kuitenkin puhutaan 70-luvulta lähtien lemmikiksi jalostetuista eläimistä, jotka ovat tottuneet kuoriutumisestaan asti ihmisen läsnäoloon, joten ei niitä erikseen tarvitse siihen "opettaa" - eiväthän ne edes tiedä muusta! 

Tässä kun on vuosien ajan tullut eri näköistä, kokoista ja ikäistä sekä erilaisilla taustoilla varustettuja viljakäärmeitä pietettyä niin väitän, että on täysin käärmekohtaista kuinka hyvin ne käsittelyä sietävät eli se on puhtaasti yksilökohtaisten luonne-erojen varassa. Luonne-erot näkyvät jo kuoriutuessa; toiset poikaset ovat pirun äkäisiä ja Z-asennossa heti munasta ulostauduttuaan. Toiset taas pikkasen säikkyvät vaistojen varassa varjoja, mutta antavat melko mukavasti siirtää uuteen asumukseen. Nämä poikaset, jotka ottavat suht rennosti jo ensimmäisen käsittelyn ovat yleensä hyvin rauhallisia ja käsiteltäviä koko loppuelämänsä, eli ihanteellisia lemmikkejä. Äkäisistä poikasista puolet rauhoittuu ensimmäisten kuukausien myötä, osa kasvaessaan ja pieni osa taas pysyy äksynä loppuun asti. 

Sillä, kuinka paljon äkäistä viljakäärmettä käsittelet ei ole mitään merkitystä. Se ei muuta sen perusluonnetta. Sen sijaan siinä Xenomorph on täysin oikeassa, että menetelmällä, jolla käärmeitä käsittelee ja ennen kaikkea miten sitä terraariossa lähestyy on ratkaiseva merkitys. Viljakäärmettä on aika helppo lukea, jolloin tietää millä mielellä se on ja näin ollen pystyy itsekin vaikuttamaan miten käärmettä kannattaa sieltä terraariosta lähteä siirtämään. Kaiken A ja O on rauhallisuus ja varmat otteet. Lisäksi on huomion arvoista sekin, että äkäiset aikuiset hyvin hyvin harvoin purevat käsittelyssä.

Itse olen kasvatellut poikasista aikuiseksi useampia viljakäärmeitä, joita kaikkia olen ihan yhtä vähän käsitellyt. Käsittelyt tapahtuvat ruokintojen ja nahanluontien yhteydessä, muutoin en käärmeisiin oikeastaan koske. Ja silti suurin on täysin käsiteltävissä ja voi jopa antaa aloittelijalle käteen. Toisin sanoen mie en kannusta käsittelemään käärmeitä muuta kuin pakolliset. Käärmeen paikka on omassa turvallisessa terraariossa, jossa olosuhteet on sille otolliset.

• Like 6

Jaa viesti

FLCornSnakes    224

Mä kyllä komppaan nannoa ihan kympillä!! 

Uskoisin että tuo "äkäisyys" on myös hiukkasen periytyvääkin. Ainakin mitä nyt tällä kokemuksella voi mennä sanomaan...

Ja tuohon lisäisin vielä sen, että joskus rauhallisinkin käärme saatta purra. Ihan voin omakohtaisesti kertoa että käärme joka on aina ollut tosi rauhallinen ja "helppo" iski viime syksynä käsivarteen kiinni. Ei siis mihinkään sormeen vaan käsivarteen. Iski oikein ruokailumielessä kiinni, kuristikin ihan hirmuisesti. Aikansa asetteli leukojaan parempaan asentoon kunnes totesi ettei tästä mitään tuu ja laski irti. Sillä aikaa minä istuskelin sohvalla katselemassa telkkaria tiukkaan kuristusotteeseen kietoutunut aikuinen viljis käsivarressani. Nyt se naurattaa mutta silloin kyllä ihan pikkuisen kirveli kättä...

Niin, palatakseni asiaan, on tilanteita joissa saattaa rauhallisinkin yksilö purra. Nahanluonti on yksi niistä. Oikein harmaana oleva viljis ei ehkä ymmärrä että se on sinun kätesi joka lähestyy vaan iskee kiinni, tällöin yleensä puolustautuakseen. Lisäksi kantava naaras voi joskus olla hyvinkin äkäinen. Ja sillä ei ole merkitystä ovatko munat hedelmöityneitä vai eivät. Meillä yksi naaras "puolusti pesäänsä" eli terraansa erittäin voimakkaasti vaikka kantoikin vatsassaan vain hedelmöitymättömiä munia. Siinä tuli hammasta olkapäähän ja jopa päänahkaankin vesiä terraan vaihdellessa. Ja etukäteen ei voinut mitenkään ennakoida iskuja sillä viljis lymyili koko ajan piilossa ja sieltä salamana iski kiinni. Nämä lällykät ovat todella nopeita liikkeissään niin halutessaan.

Summa summarum. Viljis voi olla äkäinen tahi leppoisa, käsittelit sitä sitten miten paljon tahansa. Mutta nämähän eivät tosiaan ole mitään sylilemmikkejä, se tulisi jokaisen viljiksen omistajan tai viljistä itselleen haluavan muistaa. Kauniita nämä ovat ja todella kiehtovia eläimiä mutta parhaimmillaan terran lasin läpi katseltuna.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään