Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
louna

Viljakäärmeen sukupuolen määrittäminen

Recommended Posts

Lisäys; eikä se poppaus naaraiden kohdalla ole kokeneenkaan poppaajan toimesta täysin varma määritys. Joskus ne hemipenikset eivät vaan tule ulos vaikka kuinka tekniikka olisi oikea.

Onko sinulla kokemusta koiraista, joilla poppaaminen on epäonnistunut -> ovatko kuitenkin myöhemmin onnistuneet saamaan naaraan raskaaksi? Mietin vain, onko niillä jokin rakenteellinen poikkeama..

Tiettävästi kaks koirasta olen popannut naaraaksi, joten hyvin pieni lukuhan tuo on kun miettii meän poikasmäärää. Ja itse poppaan naaraat vähintään kolmeen eri otteeseen, joten ehkä rakenteellinen poikkeavuus voisi selittää nuo?

Jaa viesti

No, meidän koiras on popattu JA sondattu naaraaksi. Ihan hirmu kiva yllätys eilen, kun katoin että jopa tytsyillä kevättä rinnassa ja miehellekin jo sanoin, että pitänee kyhätä toiselle kevääksi toinen boksi, kun okeetee niin ahdistelee (ensimmäinen kerta IKINÄ että minkäänlaista huomiota kiinnittävät toisiinsa). Ghost pyrki nääs vähän niinku karkuun.. Ei siinä mitään, normaaliahan se keväällä on että toistensa yli matelevat ja nytkyvät ja häntiä kietovat.. mutta se ei ole normaalia, kun myöhemmin illalla kaksi naarasta päällekäin täydessä yhteisymmärryksessä menevät hännät kiedottuna ja toimituksen loputtua ehdin nähdä päällimmäisen vehkeet ja tippakin vielä kertomassa että mitä on tapahtunut. Hirveen kiva! Että näin. Joten vaikka käärmeet olisi sondattu, ei sataprosenttista varmuutta näköjään voi saada. Naaras on 3,5 v ja painaa vain 300g. Ilmeisesti ei pitäisi hirveitä ongelmia muninnan kanssa kuitenkaan tulla tuon kokoisena?

Jotta näin. Meille on siis tulossa abbott's okeetee x ghost (=minun päällä normaaleja) poikasia. Ensin suoralta kädeltä päätin että munat menee pakastimen kautta roskiin, mutta sitten facebook kavereista ja heidän tutuista alkoi löytyä muutamia kiinnostuneita. Katsotaan miten tämä etenee. Lisäksi ghost naaras näillä näkymin etsii uutta kotia toivuttuaan muninnasta, minulla ei ole niin paljon paloa noihin viljoihin, että toisen viljisterran haluiaisin. Noille haluan kuitenkin hyvän kokoiset asumukset, joten kaksi vie aika hyvin tilaa 45 neliön kämpästä. Ja kun laskee päälle vielä pytonit.. voihan stressi. Lisäksi tää ghost sellanen käsittelyä inhoava kiukkupussi, kaunis kuin mikä, mutta kuka haluaa tuollaisen viljakäärmeen. Mietin jo, että voiko tuollainen periytyä poikasille.. mutta tuohan ei pure, vaan selvästi vaan ei siedä käsittelyä. Ja olen käsitellyt sitä tosi vähän, poikasena ilmeisesti ei ole käsitelty ollenkaan.. No, tällainen sivuhaara. Pääasia nyt oli se, että sondaamallakaan ei näköjään voi suoraa varmuutta saada. Ei taida okeetee iskän terraan tulla asumaan ketään sen lisäksi enää, ellen varmasti urokseksi popattua poikasta jätä kasvamaan tai osta todistetusti isäksi tulleen viljan :D No, miksipä tuonne pitäisi ketään laittaa.. tämän jälkeen varsinkaan..

Jaa viesti

Oho, vahinkolapsia... :D 

Liekö yleistäkin se että naaraat äreämpiä kuin urokset. Varmaan ihan luonnollista että niillä on suurempi itsesuojeluvaisto, eukkojen pitää olla piilottelevampia ja valmiimpia puolustamaan itseään, nehän ne jälkeläisiä kantavat. Ei meilläkään tuo naaras ole läheskään niin sosiaalinen kuin uros, ja on purrutkin minua kahdesti (oli kyllä ihan omaa hölmöyttäni mennä siivoamaan sen terraan käsi pussissa, joka oli hiirten jäljiltä). Joskus aikanaan vielä ärhenteli mennessäni ottamaan vesikuppia pois, mutta hyvin on nyt oppinut tavan että kun "tervehdyksenä" puhallan sitä päin, niin kääntyy pois ja jää suosiolla kauemmas seurailemaan toimituksiani. :) Koska juu en uskalla sitä noin vain tuolta napata, saattaa tulla hampaista.

Jaa viesti

Joo, nyt en enää ihmettele, miksi nuo ovat niin erilaisia "luonteeltaan".. Ghost on selvä bitch ja drama queen, okeetee ukko tuommonen lössykkä :D Minä täällä opiskelen, alan varmaan sitä haudontaboksia ihan varalta väsäämään jo nyt, että se on varmasti iskussa jos/kun munia tulee. Ihan vahingossa innostuin tästä vähäsen, olisihan se ihanaa onnistua ja saada maailman muutama pienen pieni viljavauva :)

Jaa viesti

Väsää ihmeessä niille laatikko :) juu, eli täältäkin löytyy murjottava myrtti ja sosiaalinen löllykkä. Uros on aina kiipeilemässä oksalla ja töllistelee meitä että "mitäs te nyt teette", ja sen uskaltaa antaa muillekin kokeiltavaksi. Likka on jotenkin niin arvaamaton verrattuna tuohon, itekin jo kerkesin miettiä että onks toi jotenkin häiriintynyt vai täh :D Sorry, meni vähän off-topiciksi nyt.

Edited by rullarapu

Jaa viesti

Haha, kuulostaa ihan meidän pariskunnalta :D Okeeteen eli ukon voi antaa periaatteessa muidenkin käsiin, ghostia ei vois ikinä harkitakaan! Hyvä että ite saan sen tuolta terrasta (ja käytänkin koukkua, niinku mulla olis joku aggressiivisempiki laji?) kun pakenee ja murjottaa. Onneksi siltä lähtee nahat aina hyvin, tosi kivaa on nääs irroitella! Mut joo, hirvee ot, hupsis!

Jaa viesti

Meillä muuten myös pahimmat ärhentelijät ovat naaraita. Amber-koiras on vain säikky, eli pyrkii karkuun muttei koskaan ole ollut aggressiivinen. Snow-naaras sen sijaan oli poikasena ihan hirvittävä kiukkupussi; se hyökki päin boksin seiniäkin jos joku ohi käveli.. Ja tuo moonstone-naaras on todennut pienessä päässään, että hyökkäys on paras puolustus jos joutuu pois tutusta ympäristöstä. Se hyökki väsymättä kohti, kun kippasin vahingossa vedet sen talvehtimisboksiin, ja piti alkaa sitä siivoamaan. Käärmekoukkua en omista, joten kääräisin hetkisen tuumattuani käärmeen escrimakepin ympärille siksi aikaa, kun huusin miehen vaihtamaan kuivat aluset. Käärme oli sydänjuuriaan myöten järkyttynyt kamalasta kohtalostaan ja painui paperin alle saman tien kun boksiinsa takaisin pääsi. :lol:

Snow-muori täppäsi tässä jokin aika sitten käteen kun siivoilin kakkoja sen piilon edestä. Sitten se oli ihan että "en se minä ollut". :rolleyes:

Jaa viesti

Joo, Peipi myös oli ennen vielä pahemmin sellainen, että iski joka kerta hanskaan kun aloin nostamaan sitä esim. ruokintaboksiin.. olikin lähes poikkeuksetta nahkahanska siinä kädessä mikä joutui hampaiden ulottuville. Eihän se nyt kipeää käy, mutta musta tuntui, että järkyttyi vielä pahemmin jos paljaalla kädellä siihen tarrasin. Nykyään ei ole kyllä pitkään aikaan iskenyt, johtuen ehkä siitä koukun käytöstä. Silloin tulee suht nätisti, jos saan sen hyvänä keränä nostettua koukulla ja sitten kädellä otan. Se vaan hankalaa koukun kanssa tai muutenkin, että käärmeet aina samassa piilossa.. ne menee limittäin ja solmuun ja siinä tohinassa tuo ghost yleensä ehtii syöksyä toiseen päähän terraariota murjotamaan. :D Mutta hauska kuulla, ettei meidän akka ole ainoa drama queen :D

Jaa viesti

Nyt on pakkaus kysyä, mutta kuka Tuutikki käärmeesi on sondannu?

Jaa viesti

En ole varma kuka tarkalleen, mutta entisen omistajan toimesta joka tapauksessa, hän itse tai joku muu. Ja luotettava ihminen ja kokenut harrastaja, ilmoitin hänelle heti eilettäin tapahtuneesta ja hän oli todella pahoillaan. Vakuutti, että hänellä ollessaan tyyppi sondattiin naaraaksi. Viime keväänä säikähdin, kun jompikumpi pyöräytti kaksi munaa. Kysyin silloinkin häneltä, ja hän sanoi, että takuulla naaras se on. No sitten selvisi, että naaraat voivat munia ilman koirastakin jne ja annoin asian olla. Olen jutellut myös tämän maahantuojan kanssa, ja hänkin varma että naaras. Usasta kun tullut hänelle 1.1 abbottia, ja koiras heitti veivinsä. Siksi myi "naaraankin" eteenpäin.. Tosin poppaamalla toki poikasena tunnistettu, joten sehän ei varmaa...

Jaa viesti

Paljonkos muuten käärmeen sondauttaminen maksaa eläinlääkärillä? Vai maksaako mitään? Vai sondauttaako eläinlääkärit edes? Tulisiko halvemmaksi jollain kasvattajalla sondauttaminen? Minkä ikäisen käärmeen voi sondauttaa?

Edited by BlackD

Jaa viesti

Hintoihin en osaa kommentoida mut uskoisin olevan halvempaa kasvattajalla sondaus. Jotkut eläinlääkärit kyllä määrittää sukupuolen. Soita johonkilääköriin ja kysy? Viljiksen voi sondata kun painoa yli 100gr!

Jaa viesti

Kannattaa katsoa täältä foorumilta oman alueen sondaustaitoiset henkilöt. Eläinlääkärit sondaavat myös, mutta ikäväkyllä monet eläinlääkärit eivät tunne eksoottisia eläimiä kovin hyvin ja siksi saa lukea "väärin" sondatuista käärmeistä "vanhinkomunia tuli, mitä teen?"-osiosta. Kun viet harrastajalle, joka osaa asiansa, saatat päästä paljonkin halvemmalla. Uskon kyllä, että Lahden alueelta löytyy apua!

Jaa viesti

Täytyypä tarkastaa käärmeitten kuvat jotka ovat tulossa minulle.:/ Etten vaa laita poikaa ja tyttöö samaa terraan.

Jaa viesti

Heippa! Onko tämä oikea paikka kysellä olisiko Kuusankoski tai ylipäätään Kouvola alueella joku joka voisi tulla poppaamaan pari viime elokuun poikasta? :)

oho löytyikin jo oikeaa paikka :)

Jaa viesti

Luin jostain että popatessa voi vahingoittaa käärmeen elimiä jos sitä ei osaa tehdä? Päätin siksi itse olla poppaamatta poikasia, vaikka muuten kyllä haluisin oppia taidon, eikä se videoissa niin hurjan vaikealta näyttänyt. Onko sellasiin juttuihin jotain kursseja?

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään