Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry

Recommended Posts

En oikein tiedä pitäiskö tässä itkeä vai nauraa.

Eli, meidän viljispojan terrassa on kukkaruukku, jonka pohjassa oleva reikä on tukittu korkilla tällaisten tilanteiden välttämiseksi. Poika oli kuitenkin onnistunut jotenkin saamaan korkin pois, ja työntämään itsensä reikään.

Jumiinhan se sinne jäi. Kuitenkin mun suosiollisella avustuksella poika sai vetkuteltua itsensä irti. Kyseisestä episodista on kuitenkin muistona nyt jälkiä, ja muutamassa kohdassa on suomuja rutussa ememmänkin. Haavoja ei oo, eikä verta näy. Irroittamisen jälkeen poika oli taas kovassa vauhdissa. :D

Pitääkö mun kuitenkin puhdistaa iho, tai tehdä muita varotoimenpiteitä?

Jaa viesti

missyl    2

Meillä yksi typyistä tunki itsensä kukkaruukun reiästä ja jumiinhan se jäi. Ja tämä siis omaa tyhmyyttäni kun en ottanut ruukkua pois.. enivei, suomut olivat vähän rutussa ja pystyssä mutta seuraavan nahanluonnin jälkeen ei ollut enää jälkeäkään. Kerran ei haavoja ole niin suosittelisin odottamaan nahanluontia ja katsomaan korjaantuuko sillä.

Jaa viesti

hanski7    0

En oikein tiedä kuuluuko kysymykseni ihan juuri tähän kohtaan mutta jokatapauksessa; viljikseni jäi terran ovien välissä olevan raon väliin muutama päivä sitten. Rako on suljettu tietenkin teipillä mutta jotenki se oli itsensä tunkenut tuohon väliin. Se oli ilmeisesti hyvin puristuksissa ja kun saimme käärmeen irti oli se yli 12h paikoillaan. Nyt olen sen ihoa tarkastellut ja olen huomannut pientä ruhjetta ja sen lisäksi sen, että vanhaa nahkaa on jäänyt sen ihoon muutamaan kohtaan. En usko että se on jäänyt pelkästään viime nahanluonnista vaan useammalla kerralla. Se on hieman tummempi niistä kohdista ja nahka on hieman rutussa. Tämän lisäksi olen huomannut sillä olevan suomuja monesta kohtaa pystyssä ja nyt niitä on tullut lisää. Olen täysin neuvoton enkä tiedä mitä tehdä. :( Lisäksi lieroni on suht äkkipikainen ja säikky joten käärmeen ottaminen terraariostakin tapahtuu vain pakon edessä, joten mikä neuvoksi.

Jaa viesti

minna78    501

Mulla on yhdellä berbereistä hännässä vanha vekki, joka on nyt hännän paksuunnuttua hävinnyt jo melkein kokonaan ja onneks siihen ei jää nahkaakaan kiinni luonnin aikana.

Jaa viesti

melkeen ainuu hoito noissa haavatilanteissa on Betadine, parempi hoitaa nyt ettei kehity suomutulehduksesksi asti.

suomuja on mulla pystyssä vaan tolla mammalla joka aina välillä unohtaa juoda, kannattaa stimuloida käärmettä juomaan vaikka sillai että sumutat sumupullolla käärmettä ja vesikippoa yms.. (vaikee selittää)

Seuraavassa nahanluonnissa tarkasta kohta johon nahka jää kiinni jos jää edelleen niin ota käärme käteen lämmin kostea pyyhe ja sillä hankaat kohtaa varovasti kunnes nahka irtoaa siitä kohalta..

Jaa viesti

Maru    536

Kukkaruukuista; minä isonnan niitä pohjassa olevia reikiä aina niin paljon, ettei käärme vahingossakaan voi jäädä kiinni. :)

Jaa viesti

kandri    0

Mun tyttö viljakäärmes oli etsimässä ilmeisesti itselleen muninta paikkaa ja sitä etsiessään sai itsensä jotenkin tungettua lasiovien väliin ja sai siinä luikerrellessaan itseensä pari pahan näköistä haavaa. :( Soittelin eläinlääkäriin ja sain ohjeeksi että uittaa betadinevedessä parikertaa päivässä ja sitten laittaa haavoihin vetramilia tai bebanthenia ja mietin vaan että kumpikohan on parempi?? Ja voiko käärmeelle antaa jotain kipuun?

Jaa viesti

tahti-    24

Vetramiili on ainakin hyvää, joten sitä suosittelen. Bebanthenista ei ole kokemusta. Kipuun et voi oikein mitään antaa, ellei eläinlääkäristä hanki lääkettä, mitään ihmisten lääke juttuja ei kannata alkaa sotkemaan. Ja määrätkin ovat todella pieniä.

Ja kun laitat takaisin terraan niin huolehdi, että käärme ei pääse uudelleen lasiovien väliin, eli tuki liukuovien väli väliaikaisesti kunnes käärme on tarpeeksi kasvanut.

Jaa viesti

kandri    0

No vetramilia mä kävin ostamassakin eilen ja sitä oon laittanut viimeksi tunti sitten. Mutta mä oon kyllä vähän epäuskonen ton reppanan paranemisen suhteen kun sitä äsken rasvasin niin huomasin että siitä sen toisesta haavasta paistaa sen pikkuset kylkiluut. :( On aika syvä haava siis ja varmasti hurjan kipee. Mulla tekee pahaa koskettaa Matoa kun mä niinku tunnen sen kivun kun vaan kuvittelen miltä siitä tuntuu. Olisiko lopettaminen inhimillisempää vai mitä mä teen?? Voiko tommosesta toipua?

Jaa viesti

jaded    952

Eikö noin syvä haava tarvitsisi tikit tai jotain? Jotenkin tuntuu uskomattomalta, että pelkällä betadinella ja vetramililla noin paha haava parantuisi muutenkin heikkokuntoisella (muninta) naaraalla. Kannattaa varmaan ottaa yhteyttä johonkin matelijat hyvin tuntevaan eläinlääkäriin ja kysyä neuvoa sieltä.

Jaa viesti

Kara Naja    0

Kyllä. Niin syvä haava, että sieltä on mahdollista nähdä luita, vaatii ehdottomasti tikkauksen. Ompeleminen simänsä tuskin on ongelma mutta on hyvä varautua anestesiaan liittyviin vaikeuksiin.Kannattaa kuitenkin yrittää! Omilla luikertelijoillani on ollut operaatioiden yhteydessä laitettuja tikkejä ja hyvin ovat parantuneet....Kärmekset ovat sitkeitä eläimiä. Selviävät sellaisista jutuista, jotka vievät tavallisen kissan tai koiran heti mullan alle.

Noin kotihoidon avuksi ehdottaisin, että virittelet kaverille sairasboksin, ellei sellainen ole jo käytössä. Haavainfektion välttämiseksi pohjamateriaaliksi talouspaperia tai päivittäin vaihdettava pyyhe. Yhdellä puolella sairasboksia pohjan lämpötila saisi olla noin 32 astetta. Siinä lämpötilassa viljiksen vasta-aineiden tuotanto toimii parhaiten. Sairasboksin sisustukseksi lisäksi vielä pesemistä kestävä tai vaihdettava piilo sekä vesikuppi. Koko laatikko kannattaa vielä suurimmaksi osaksi peittää jollakin kankaalla, jotta käärme tuntee olonsa mahdollisimman turvalliseksi.Paranemista sinne!

Jaa viesti

kandri    0

Joo elikkä sen eilisen eläinlääkärin neuvot oli kuulemma ihan potaskaa ja tänään kun sain kiinni Johanna Raunion niin sain neuvon mennä Madon kanssa pieneläinklinikalle ja nyt ollaan sieltä kotiuduttu vihdoin. Potilas boksissa toi on ollut jo eilisestä asti ja lämmöt, vedet, puhtaus ja piilot on hanskassa. Ja nyt selvisi teiniäidin painokin sitten 80g oli tänään kolmen viikon paaston ja muninnan jälkeen. Niin ja siis nukutettiin ja tikattiin haavat ja nyt on sitten mun annettava pistoksina tolle antibioottia ja kipulääkettä seuraavat 9 päivää.

Edited by kandri

Jaa viesti

Kara Naja    0

Voi hui...kyllä on pieni lierolainen. Hyvä, että tuli tikkaukset tehtyä. Antibiootin piikittäminen onkin sitten yhtä juhlaa, kun kärmy on tuota kokoluokkaa. Osasivatko ne siellä pieneläinklinikalla neuvoa/näyttää miten moinen suoritetaan? Siis matosen vartalon yläkolmannekseen eli pääpuoleen(munuaistoksisuuden takia), selkärangan viereen ihon alle ja suomujen väliin.Toivottavasti onnistuu. Neulan saaminen juuri sopivasti lappeelleen, kun potilas on vähintäänkin hätkähtää pistoa ja yleensä yrittää muutenkin karkuun, ei ole ihan helppoa...

Jaa viesti

kandri    0

Juu näyttivät miten pistetään ja oon siinä yllättävän hyvin onnistunutkin vaan yks pistos on mennyt käärmeen ulkopuolelle tässä vaiheessa, onneksi sain pari vara ruiskua mukaan siltä varalta.. Matonen ei ole vieläkään suostunut syömään että saas nähdä kuoleeko toi nälkään vai alkaako syödä ennen sitä.

Jaa viesti

nanno    741

^ Ei se nälkään ehdi kuolla, mutta kuivuminen on sitäkin mahdollisempi uhka. Kannattaa seurata käärmettä ja jos se alkaa oleilemaan yhdessä nurkkauksessa useamman päivän, siirrä se itse vesikupille niin, että pää osuu veteen. Yleensä siinä vaiheessa viimeistään käärme tajuaa alkaa itsekin juomaan.

Käärme kannattaa myös antibioottihoidon pitää erillisessä boksissa ja boksin lämpötila hieman korkeammalla kuin normaalisti, jolloin hoidon vaikutus tehostuu.

Tsemppiä sinne, toivottavasti kaikki menee hyvin!

Jaa viesti

kandri    0

Kuulumisia sen verran että Mato on parantunut hyvin ja syö ja paskoo normaalisti. :) Mulle soitti parisen viikkoa sitten sen leikannut eläinlääkärikin ja kyseli sen kuulumisia, ei oo aiemmin eläinlääkärit soitellu perään mulla vaikka lemmikkejä on ihan kiitettävä määrä ja on tullu niitä muutaman kerran hoidatettua.. Tää oli kuulemma niin mielenkiintoinen potilas. :silly:

Jaa viesti

frisco    0

Mun cream sicle -viljakäärmeellä on päässä jotain mustaa. Keskellä on musta läikkä ihossa ja muutamia viiruja. Mitä se voisi olla?? Aion kysyä neuvoa, mutta muuten Viljo on ihan terve (ja nyt on kyllä viikonloppukin). Mainitsin värityksen siksi, että musta näkyy niin helposti. :unsure:

Edited by frisco

Jaa viesti

jyrre    0
Joo elikkä sen eilisen eläinlääkärin neuvot oli kuulemma ihan potaskaa ja tänään kun sain kiinni Johanna Raunion niin sain neuvon mennä Madon kanssa pieneläinklinikalle ja nyt ollaan sieltä kotiuduttu vihdoin. Potilas boksissa toi on ollut jo eilisestä asti ja lämmöt' date=' vedet, puhtaus ja piilot on hanskassa. Ja nyt selvisi teiniäidin painokin sitten 80g oli tänään kolmen viikon paaston ja muninnan jälkeen. Niin ja siis nukutettiin ja tikattiin haavat ja nyt on sitten mun annettava pistoksina tolle antibioottia ja kipulääkettä seuraavat 9 päivää.[/quote']

Mil ell:lla kavitte ekana?

Jaa viesti

SariS    1 155

^Onhan se niin helppoa sanoa, että "neuvot oli potaskaa..." - asian esittäminen puhelimitse voi antaa niin monenlaisia kuvia tilanteesta, että siinä saa olla tarkkana sekä kertoja että vastaanottaja. Riippuu niin paljon tilanteen selvittäjästäkin, osataanko tapaus tulkita oikein.

Edited by SariS

Jaa viesti

tahti-    24

^

Puhelimitse on hankala selittää tilanne niin, että varmasti toisessa päässä tiedetään mikä tilanne on. Ja eihän ihan heti ollut edes tiedossa, että kylkiluut paitoivat, vaan se selvisi myöhemmin.

Vetramiili ja kylvetys hoito on tehokas. Itselläni on tästä kokemusta, kun viljakäärmeelleni tuli leikkauhaavan kohdalla kuolio. Suomut ja alla oleva rasvakudos meni kuolioon n. 2cm x 5cm kokoiselta alueelta ja alta paljastui lihakset. Tilanne oli mielestäni toivoton mutta hoidoksi määrättiin tuolloin kylvetys ja Vetramiilin laitto kahdesti päivässä sekä antibiotti. Haava umpeutui vähitellen ja jopa suomuja kehittyi alueelle hitaasti mutta varmasti. Valitettavasti infektio uusiutui ja kohtaan kehittyi paiseita, jotka eivät reagoineet hoitoon, joten käärme jouduttiin myöhemmin lopettamaan. Mutta yllätyin miten tehokas Vetramiili on, joten en sanoisi hoitoa ihan potaskaksi. Minun tilanteessa hoito oli varmasti paras, sillä haavaa ei olisi mitenkään voitu sulkea, joten ainut vaihtoehto oli hoitaa haavaa ja toivoa sen parantuvan ja kehittävän kudosta lihasten päälle. Kuitenkin olisi hyvä aina päästä eläinlääkärille näyttämään haavaa, jotta siihen osataan antaa paras mahdollinen hoito.

Jaa viesti

Nymphoma    6

Pienempi matonen loi juuri nahkansa pari päivää sitten, ja huomasin mielenkiintoisen asian: käärmeellä jäi luotuun nahkaan siisti, tasaisen pyöreä reikä, ehkä 1-2 suomun kokoinen, josta ei siis nahka vaihtunut, eli sitä palaa ei myöskään ole käärmeessä kiinni. Käärmeellä näyttää olevan yhdessä satulassa vaalea "läikkä" ja epäilen että se reikä on juuri siltä kohtaa, voisiko tuo olla joku vanha ihovaurio tms? Ja tuleeko tuosta mahdollisesti tulevaisuudessa jotain ongelmia, jos ei nahka vaihdukaan suomusta-parista normaalisti? Meillä ollessaan käärme ei ole loukannut itseään tms, ja kuvista katsoin että tuo vaalea läikkä on sillä ollut ihan alusta asti. Ja aiemmassa luonnissa en tosiaan moista reikää nahassa huomannut, mutta olisiko ollut sen verran pienempi sitten silloin. Kuva matosesta vielä, vaalea kohta näkyy satulan keskellä kuvan vas. alareunassa:

528350_3757844511669_1443185598_33540690_2073448149_n.jpg

Jaa viesti

Wilkku    466

Oletko varma, että nahanluonnissa ei ole vain irronnut irtoavasta nahasta tuota pientä palasta, ja se on jossakin hukan teillä? Itse laskisin satulat käärmeen luodusta nahkasta ja käärmeen selästä, vaikka nahka venyykin nahanluonnissa niin satuloiden määrän perusteella voi sanoa varmasti onko tuo samassa kohdassa sekä luodussa nahassa että käärmeen selässä. :)

Jaa viesti

Nymphoma    6

Eipä tuollainen tullut mieleenkään, mutta onhan se mahdollista että noin on käynyt, että se palanen irronnut erikseen. :) Sen verran pieni pala kuitenkin kyseessä, että ei varmaan osu silmään jos ei oikein suurennuslasilla etsiskele.. Täytyypä tutkailla vielä tuo satulamäärä, kiitos paljon vinkistä! :)

Jaa viesti

Ikuna    675

Tein eilen emämokan arvioidessani ruuan koon sopivuutta yhdelle käärmeenpoikaselle. Käärme sai kyllä nielaistua evään, mutta sillä hinnalla, että nahkaan repesi aukko. :| Rauliolle soiton jälkeen autoin käärmeen sitten oksentamaan ruuan. Noin 2cm aukko sillä ammottaa niskassa edelleen. Verta ei tule, suomut ovat vain rullautuneet sivulle kasaan haavan ympäriltä. Ensiapuna laitoin käärmeen puhtaaseen boxiin, jonka pohjalla on talouspaperi. Huuhdoin haavaa vedellä ja puhdistin sitä laimennetulla Betadinella.

Näkemättä käärmettä, Raulio ehdotti tikkausta. Itseäni arveluttaa vielä käärme tikkaukseen sillä käärme on vielä tosi pieni poikanen (n. 2kk vanha), vikkelä ja tempperamenttinen. Aion kuitenkin viedä käärmeen lääkäriin ja katsomme sitten yhdessä mikä olisi paras ratkaisu. Olen soittanut koko viime illan ja tämän aamun eläinlääkäreitä läpi, mutta joko kukaan ei vastaa tai sitten eivät ota käärmettä hoitoon, koska matelijoihin erikoistuneet lääkärit ovat kesälomilla. :( En lepää ennenkuin käärme saa apua...

Edited by Ikuna

Jaa viesti

SuffelPuff    0

Oma 1vuotias vilis tyttö päätti lähteä seikkailemaan pari päivää sitten takaperin ja löytyi kaksi päivää myöhemmin naapurista (Oli ilmeisesti saunassa olleen metallisen, lattialla olleen ilmastointi putken kautta sinne mennyt). Kun löysimme kärmeksen ja tutkimme sen mahdollisten seikkailun tuomien vaurioiden varalta, huomasimme että sen suomuje reunat "repsottivat" paikoittain (varmaan terävän ilmastointi putken reunan takia) ja oli arempi käsittelyssä, muuten oikein käsi kesy ja kiltisti möllöttelee kädessä. Tänään kun katsoin taas suomuja niin repsotusta ei enään näkynyt, mutta nyt selässä näkyi rupeutunut haava.

Pitäisikö ruvessa oleva haava puhdistaa jotenkin vai voiko sen vain antaa olla ja venyttää käärmeen seuraavaa ruokinta aikaa jonkin aikaa?

Käärme on nyt n.60cm ja 80g painoinen ja sille annetaan n.10g hiiriä.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään