Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
tonikin

Natal hiirten ravinnoksi kasvatuksen riemut

Recommended Posts

tonikin    1 482

Näköjään sitten lähden tälle tielle. Pikkasen kyllä arveluttaa se miten hyvin pysyvät labra häkeissä, kauhutarinoita kun saa lukea vähän siletäsuntäältä...

Miten teillä?

Entäpä onko herpeistänne kasvanut tällä ravinnolla kohtuuttomia ronkeleita, jotka ylenkatsovat ja haistattelevat hiirille ja rotille? Onko mulla nyt pallo jalassa loppuelämäni ajan??

Janoan kaikkea kokemusta ja tietoa näistä.

Edited by tonikin

Jaa viesti

Guest   
Guest

Omasta kokemuksesta natalit pysyi labrahäkissä, sekä smartissakin, joskin smarteissa olivat vain muutaman viikon.

Natalien takia en ainakaan itse huomannut mitään uusia nirsoiluja muiden ruokien suhteen. Mulle jäi niistä sellainen tunne, että olisivat (niin koon kuin) maistuvuutensakin puolesta siitä hiiren ja rotan välistä, eli ainakaan hiirien kanssa ei natalin jälkeen nirsoiltu. Yhden otuksen jopa ehkä onnistuin natalin avulla siirtämään hiiristä rottiin. Aikaisemmin ei katsonutkaan rottaa, mutta kun olin sen saanut muutaman natalin syömään, niin rottakin yllättäen kelpasi.

Nämä siis vain omia kokemuksia noin vuoden natalikasvattelun jälkeen. Sittemmin meni hermo niihin sormien napsijoihin :P

Jaa viesti

tonikin    1 482

Aika reilun kokoinen murikka pyörähti juur...melkein...kokonaan pois rintakehältä:)

Ei sillä että jo melkeimpä anelen positiivisia kommentteja näistä ihmetyksistä, mutta kuitenkin. Onhan tässä periaatteessa kuitenkin vielä kuuden tunnin yöunet jäljellä ja pari yötä päällekin ennekuin saan kaksi nuorta neitiä taloani asuttamaan.

Ens yönä kuitenkin valun purtujen sormenpäitteni kautta kuoloon...siis unissani:)

Jaa viesti

Jarra    2

Heippa Toni,

parin vuoden takainen natulaumani oli ihan hirveä, erivahvat moottoripyörähanskat käsissä käsittelin jos oli pakko. Heti terran kannen avautuessa porukka junttasi pyllyn maahan, viritteli vietereitään ja loikkasi liioittelematta 60cm suoraan ylöspäin mun sormiin... kuvitteles sellainen hidastettu kauhukuva, jossa terävähampainen horrorjyrsin liitää murhanhimoisena kohti sun nenää.. Jos ei hanskoja ollut, pureutuivat suoraan nahan läpi sormeen kiinni. En tiedä mikä mutanttisuku se oli, mutta kyllästyin itsekin verenvuotamiseen ja nyrjäytin kerralla kaikki pakkaseen yksi päivä. Ihanalta näyttivät siellä pakkasessa, ja kilteiltä kuin mitkä.

Nyt kotona uusi lauma, erisukuinen, ja ihan hellantelttuja kaikki. Toistaiseksi ainakin. Korkeassa lasiterrassa asuvat ja tiukka reikäpeltikansi päällä. Mihinkään muuhun en laittaisi, labrahäkkiinkään, koska muistoissa kummittelee se hirveä ponnistusvoima ja vikkelät jalat. (... ja se hirveä nakerrusvimma, keraaminen luolakin meni säpäleiksi muutamassa päivässä.) Enpä haluaisi, että yksikään pääsisi karkuun tänne vanhaan hirsitaloon.

Tällaisia herttaisia natalmuistoja. Isoja poikueita kyllä tekevät ja hyvin maittaa käärmeille kaiken muun ohessa, mutta poikaset kasvavat tosi h-i-t-a-a-s-t-i, verrattuna vaikka rottiin. Täällä natujen sadonkorjuuaika siinä kuukauden iässä eli nuorille käärmeille, rotat tekevät nopeammin isoa ruokaa.

Onnea vain, ihania hiilulaisia, ja kiva katsella. Ja oikeasti eivät haise, pystyy kasvatteleen vaikka olohuoneessa.

- J

Jaa viesti

Tixi    18

Mulla alkamassa kohta kolmas vuosi natskujen kasvatuksessa enkä vaihtais enään muihin. Okei..onhan nää raivopäisiä mutta kuka niitä käskee sorkkimaan :P ... no joo...yksilöissä on eroja : aikuiset jo touhuamaan päässeet ukot on häijyjä, samoin mammat joilla kakaroita pesässä. Nuoret ei oo samanlaisia mutta pomppivat niin saakelisti. Ite käsittelen hanskat kädessä sen mitä tarvii eikä nyt kukaan oo vielä päässy haukkaamaan ihmislihaa.

Emot tekee kiitettävän määrän poikasia ja omasta mielestä kasvuvauhti on samaa ku kesyhiirellä tosin isompiahan näistä aikuisena tulee ja esim aikuiset natalit ovat oikeen hyvän kokoista ruokaa esim viljiksille (oma koon kanssa nirsoileva kunkkupytikkakin vetelee aikuisia nataleita joka toki on parempi kuin tavan hiiret).

Hajua ei ole...tavalliset kesyhiiret kun saa siivota n 2-3 pvä:n välein tarttee natskut siivoilla n 2 viikon välein...riippuen tietty paljon niitä on samassa.

Mulla asuvat vanhoissa akvaarioissa ja osa jopa ihan dunissa...kiimaset ukot ehkä herkemmin syövät muoviin reikiä jotta pääsevät akkojen luo...tai sitten mulla on vaan aina ollu "jyrsimättömiä" akkoja :)

Mutta summa summarum..ite tykkään enempi kuin kesyhiiristä tai rotista (johtunee hajuttomuudesta sillä mua ällöttää se kusen katku ja sitä en himaani halua :) )

Jaa viesti

sarian    18

Riippuu labran (ja kannen) mallista tuleeko ne siitä läpi, eli jos vaan pääsevät hampaillaan mihin tahansa kulmaan kiinni jyrsivät kyllä. Suosittelen peltisiä vahvikkeita reunoihin. Paras asunto kuitenkin lienee reilunkorkuinen akvaario.

Nykyään on olemassa varsin kesyjä kantojakin, silloin 90-luvun puolivälissä kun itse näitten kanssa aloittelin sai kyllä sormiaan varoa ihan tosissaan. Toisaalta luonnejalostus on myös pudottanut kokoa valitettavan paljon.

Kasvattelin natskuja kymmenkunta vuotta ennenkuin tuli mitta täyteen, nyt pidän vain hiiriä ja rottia joiden kanssa ei sormiaan tarvitse varoa.

Suht hajuttomiahan ne toki ovat.

Jaa viesti

Jarra    2

Olipas muuten hyvä huomio Sarian!

Tämän nykyisen "rauhallisen" laumani ruumiinkoko on ihan selkeästi pienempi kuin sen alkuperäisen tiukan kannan. Enpäs ole tullutkaan ajatelleeksi.

Jaa viesti

tonikin    1 482

Kiitosta ja suurestikkin:)

Tuo hajuttomuus on ehdottomasti suurin tekijä nataleihin menemisessä. Muut ovat enempi sivuseikkoja, kunhan pysyvät majoitteissaan..

Mutta Ruotsissahan on myynnissä juuri tätä rauhallisemmaksi kutsuttua populaa jonka sanovat olevan pienempi.

Miten lie lisääntymis tuotoksen?

Kumpa voisi vielä mennä takuuseen noista labra lootista vai pitäisikö lampsia sittenkin kierrätyskeskukseen akvaario hankinnalle?

Katotaan mitä tuleman pitää...kotivakuutusta ei oo... ;)

Jaa viesti

sarian    18

jos haluaa takuukesyjä kannattaa kysellä kotimaisilta lemmikkihiiriharrastajilta. (esim hiirifoorumilta)

Jaa viesti

Rapunzel    7

Kuinka suuriksi nämä "entisaikojen" kiukkuiset natskut sitten ovat kasvaneet..?

Meinaan aiemmassa (kesyssä) variegated-kannassani naaraista tuli 120-grammaisia, uroksista vieläkin suurempia. Nämä nykyiset kokovalkoiset taitavat jäädä hiukan pienemmiksi, ainakaan ne eivät tunnu läskistyvän yhtä herkästi.

Jaa viesti

Jarra    2

Ei tullut punnittua omia valitettavasti, silmämääräinen arvio siis. Paksuja olivat kuin mitkä, lihaisempia, nämä nykyiset aikuiset ei lähellekään sitä. Solakampia, hiirimäisempiä. Argente variegatedeja olivat entiset, nyt agouteja ja agoutivariegatedeja. Kantojen välissä oli tietty vain muutamia vuosia, mutta siltikin huomattava ero. Sukusiitos vaikuttanee. Tai samassa kromosomissa lähekkäin sijaitsevien geenien kytkentäryhmät, jos esim argenteilla yleisesti taipumus lihoa yli normimitoista.

Edited by Jarra

Jaa viesti

tonikin    1 482

Omasta projektistani sen verta päivitystä, että totesin ajan ja kämppäni tilan käytön tulevan vastaan, ja natalit päätyivät parempiin suihin..luonteessa ei mitään vikaa, vaikka olivatkin todella herkästi säikkyjä olentoja.

Jaa viesti

^Natina    2 321

Mulla on ollut nataleita nyt 2 vuotta ja hirmu huono tuottosta ollut :/ Onhan se oma lisänsä, mutta koskaan ei riitä pakastimen asti nataleita :( Omalle kohdalle sattunut hirmu pieniä poikueita about 6 kpl, kasvat hitaasti joksikin aikuiset ovat kyllä isoja möhkäleitä.

Reijfa: Satunnaisesti Sastamalassa on tarjolla nataleita, kulkeutuu Nokialle sillon tällöin.

Jaa viesti

sarian    18

Rapunzel: ehkä 120-150g? ei siis mitään törkeitä jättiläisiä, mutta kyllä ne pienenivät matkan varrella. Hyvä jos taas on kokoa saatu takaisin. ja siis todella hitaastihan ne sen massan saivat.

Edited by sarian

Jaa viesti

Piitsu    0

Alanpas minäkin nyt sitten tätä soppaa keittämään. Eli tarkoituksena aloittaa natskujen kasvatus ja jotenkin pelon sekavin tuntein tätä topicia lukee. (Onko ne oikeasti niiin pahoja..?)

Haluaisin tiedustella kasvattaneilta tahoilta minkälaisia kansi viritelmiä teillä on ollut. Minulla kun on tuolla yksi tyhjä akvaario, jota olin ajatellut natskuille, mutta tällä hetkellä siitä vielä puuttuu kansi. Niinpä olisi hyvä saada vinkkiä minkälainen viritelmä siihen kannattaa sitten hankkia. (Osaa ottaa sitten huomioon uusien hankintojen kannalta myös.)

Olisi myös mukava saada tietää, että minkälaisissa kokoonpanoissa olette kasvatusta tehneet. Kuinka monta naarasta ja kuinka monta urosta? Itse olin ajatellut kahdella naaraalla aloittaa, mutta olen ihan täysin amatööri jyrisjöiden kasvatuksessa, joten siksi kyselen ehkä tyhmiäkin. Lähinnä mietin eläinten määrää sillä, että natalithan tykkäävät elää laumassa.

Kaikesta itse eläimestä "pelottelusta" huolimatta, itselleni tuntuu tuo lopettaminen olevan se suurin kysymys. Saa siis nähdä pääseevätkö itse elukat yllättämään..

Jaa viesti

^Natina    2 321

Hae rautakaupasta hitsattua seulaverkkoa 7mm silmillä. Teet siitä tukevan kannen, jonka päälle voit laittaa sitten pari tiiliskiveä painoksi että pysyy paikallaan.

Tuo kasvatus eläinten määrä riippuu ihan siitä että kuinka paljon tuotantoa tarvitset ?

Jaa viesti

Piitsu    0

Olin alunperin ajatellut reikäpeltiä, mutta pitää käydä vilkaisemassa tuota seulaverkkoakin.

Tuotantoa olisi tarkoitus aluksi saada sen verran, että siitä olisi yhdelle viljikselle ruokaa ja parille fretille. Kuhan siis pääsisi nyt alkuun.

Tuli muuten mieleen, että onko kellään tietoa/kokemusta siitä miten lämpöherkkiä natskut ovat? Mietiin siis voisiko terran sijoittaa ulkorakennukseen tai kesäksi tuohon partsille.

Jaa viesti

^Natina    2 321

Toki reikäpeltikin käy :)

1.2 rittää varmaan tarpeisiisi ihan hyvin :)

Minkä ihmeen tarkia ne pitäisi siirtää ulos kesäksi ? O_o Ei tulisi kyllä minulle mieleen heittää natskuja pihalle kesäksi tai edes ulkorakennukseen, ovat vedolle arkoja ja tuskin se kuumuuskaan kovin hyvää niille tekee..

Jaa viesti

Piitsu    0

Tuon ulkorakennuksen hyödyntämistä olen miettinyt lähinnä siksi, että aluksi avomies ei ollut kovin kiinnostunut tästä kasvatusajatuksesta. Hän ei haluaisi hiirä sisälle haisemaan. (No tästä onkin tullut ajatus nataleista, kun ne ei haise.) Toiseksi olen miettinut asiaa, koska meillä tosiaan on frettejä, jotka ovat näätäeläimiä ja haisevat myös siis näätäeläimelle, joten jos natalhiiret ovat kovinkin arkoja voivat mahdollisesti reagoida saalistajan hajuun. (tosin tästä on paljon keskustelua, että reagoiko ja mitkä eläimet tajuaa mikä on saalistajan hajua ja mikä ei. Pääperiaate kuitenkin on, että jyrsijät ja näädät eivät kuuluisi samaan talouteen.) Ulos sijoittamisella olisin siis halunnut vain pienentää mahdollista näätäeläimistä johtuvaa hajustressiä (jos sellaista edes on).

Yritän vain selvitellä mahdollisimman paljon vaihtoehtoja ja saada tietoa, sillä jotenkin minulla on mutu, että sanomista tulee joka tapauksessa jostain taholta tein miten vain. Jos joku lupautuisi minulle hiiriä kasvattaa niin se olisi unelma tilanne, mutta valitettavasti olen saanut huomata, että KOTIMAISIA ruokaeläimiä on epäsäännöllisesti saatavana. Siksi itsekkin kasvatusta nyt olen miettinyt.

Jaa viesti

^Natina    2 321

Ei ne siitä näädän hajusta stressa :D Hirveän monella harrastajalla on kissojakin. Ainu mitä sinun pitäisi varmistaa olisi se ettei fretit pääse käsiksi hiiriin. Tosin jos et tahtoisi kasvataa itse niin onhan Lohjalla ja lohjan seudull vaikka kuinka paljon hiirikasvattajia :)

Jaa viesti

Jarra    2

Reikäpellistä saa taivuttamalla tukevan ja pakovarman kannen, ei tarvitse reunakehikoita tms virityksiä, eikä painoja päälle jos tekee millilleen mitoitettuna. Kuvassa ylinnä vasemmalla pikkuterrassa näkyy mittoihin taivutettu reikäpeltikansi, painautuu niin tiiviisti paikoilleen että saa melkein hampaat irvessä nostaa, eli hyvä justiinsa näille riiviöille. Tuttavan peltifirmassa taisi maksaa 5e taivutettuna tuon terran kansi, kaupungissa ehkä riistohinnoilla. Annoin sepälle millintarkat ulkomitat ja ohjeeksi joka sivulle 5 cm alastaivutukset suoraan kulmaan. Taivutuskohtia varten pitää jättää joka sivuun lisäksi parin millin ylimitta, ettei taite syö sivun pituudesta yhtään.

Omat natskut oli kesän navetan maitohuoneessa kuten rotat ja hiiretkin (navetta tyhjillään ei siis kantturanlämpöä tms, ihan verrattavissa vaikka aittaan tai muuhun piharakennukseen), hyvin menivät siellä eikä vilustuneet, poikasia tuli normaalisti. Juuri tuollaisissa lasiakvoissa tiukoilla "itsestäänkiinnilukittuvilla" reikäpeltikansilla. Lämpöjä en kyllä mittaillut kesällä, ovi oli päivisin auki ja päivän lämpö pääsi sisälle (ei tietty suoran auringonpaiste), terroissa oli vahvat puupesäkopit ja paljon pesämateriaalia. Mutta kyllä natali savannilajina on varmaankin herkempi vedolle ja kylmälle kuin rotat ja hiiret, varmasti turvallisempi kasvattaa sisällä. Jos aoit kasvattaa ns "kesäsatseja" ulkorakennuskasvatuksena, hiiret ja rotathan ne mahtuisi siellä hyvin haisuileen.. :whistle:

albiino%20110.JPG

Edited by Jarra

Jaa viesti

Piitsu    0

Kiitos Jarra vinkeistä.

Itsestään selvyys on tosiaan se, että pitää varmistaa, että fretit ei pääse käsiksi. Meillä on aikaisemmin ollut kääpiöhamsteri ja ei meidän elukat sitäkään häirinneet. Hankalin taitaa olla tosiaan tuo avomies. Mutta uskon, että hänkin asiasta innostuu kuhan näkee mitä se on. Siksi mietin myös, että aluksi ulos ja sitten ne voikin jo tuoda sisään, kun toinenkin on mukana hommassa. ;) Heh. (Sitä paitti, mies sai kasvattaa torakoita vaikka aluksi vastustin, joten eiköhän tästäkin selvitä "ku sinäkin, niin minäkin" -keskustelulla.)

Pelkkä kesäsatsien kasvatus ei oikein taida onnistua, kun on tämä suomen kesä niin lyhyt. Ja tarkoitus olisi saada jatkuva tuotanto, tai siis tarkoitan sitä, että niitä hiiriä tosiaan olisi silloin kuin haluaa. Tällä hetkellä kun saa arvailla saako ja mihin hintaan.

Mutta kyllä tässä on mietinnän aihetta ja kiinnostus on kyllä kova.

Onko kukaan viitsinyt laskea kasvatuksen kustannuksia? Jossain hiirien kasvatusosiossa muistan, että joku sanoi, että kasvatus ei kannata. Tietenkin varmaan riippuu vertaako eläinkauppojen myyntihintoihin vai yksityisten myymiin hintoihin. Ja natalithan tekevät isompia poikueita, mutta sanokaa viisaammat, onko teidän mielestänne natalien kasvatus kannattavaa ja mitkä on teidän mittapuut?

Itse näen itsekasvatetun ruuan edun siinä, että oikeasti tietää mistä ruoka tulee ja mitä se on syönyt. Tämä koskee ihan kaikkea ruokaeläimiä mitä meillä on. Eläinkaupoissa myytävät hiiret tulevat usein ulkomailta ja ne on voitu pakastaa jo ties millon, joten ravintoarvoista ei ole enää mitään tietoa ja ne on kalliita. Jostain syystä en ole löytänyt itselleni vielä yksityistä henkilöä jolta saisin hiiriä tarvittavasti sopuhintaan.

Mutta pitää alkaa kyselee tuota reikäpeltikattoa. Muuten kaikkea jo oiskin. Juomapullo vain pitää kans "suojata" hampailta.

Jaa viesti

^Natina    2 321

No periaatteessa eihän sinulla rahaa mene loppu viimen muutaman hiiren ruokaan juuri ollenkaan rahaa. Sinällänsä kannattaisi hakea agrimargetista se n 25 € säkki (20kg) mysliä. Se riittäisi 3 - 10 hiiren ruokintaan varmaan puoleksi vuodeksi (heitto) :D Joten loppu viimein siinä on ainut kulu mikä sinulle kertyy, jos sinulla sattuu olemaan terra valmiina. Paikalliselta sahalta kannattaa hakea purut. Siinä säästö. Käytä pahvisia sisusteita, wc paperirullat, kanamunakennnot yms.

Eettinen kysymyshän se on että haluaako kasvattaa itse vai ostaa kaupasta. Ja voithan ylimääräisen tuotannon myydä.

Itselläni tosin ei natalit ole tehneet sen isompia poikueita kuin tavalliset hiiretkään.

Minun ei ole koskaan tarvinnut suojata juomapulloa. Ei ole järsineet, kunhan siellä vaan on vettä. Tosin omat pullot roikkuu keskeltä kattoa joten eivät kiipeileniissä.

Jaa viesti

Tiuski    0

Suuri olisi hinku alkaa nataleita kasvattelemaan, mutta ei tunnu näitä peijakkaan siimahäntiä saavan mistään :dry: Koitin hätäpäissäni jo Viron puoleltakin etsiä, mutta googlailu ei tuottanut tulosta. Tai sitten en vaan osaa...

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään