Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry

Recommended Posts

Frinta    521

Tähän vielä quote Japanista tutulta: G. Ehlers did keep his H. granulatus with coniferous trees, as they are the natural habitat of the species. There are people who keep european species like Vipera in large outdoor terraria containing conifers. I guess it shouldn't be too much of a toxicity problem as long as you don't mean to use Taxus.

Jaa viesti

Sinikettu    396

Asiasta kukkaruukkuun, onko viljiksen vesikipon pakko olla koko käärmeen mentävä? Oma viljikseni ei uimisesta välitä ollenkaan niin mietin että pitääkö terrassa olla tilaa viemässä iso vesiastia jos tyyppi käy vain juomassa? Nahanvaihdon aikaan saa käärmeeni itseään kostutella wetboksilla.

Jaa viesti

Elmeri    232

Mistä materiaaleista voi askarrella itse käärmeelle piilon? Siis sellaisen, ettei siitä taatusti irtoa mitään myrkkyjä tms? Ja mitkä maalit on turvallisia käyttää piilon maalaamiseen? Tarkoituksena olisi huomenna ryhtyä askartelupuuhiin.

Jaa viesti

Taitaa olla vaan mielikuvitus rajana tuossa. :) Muovi astioita/ruukkuja, saveaki vissiin voipi käyttää?
Styroksisia/finfoam (laasti,maali lakka päälle tms.) Ihanko oisin lukenu, että joku taikataikinaakin käyttänyt.(Ei varmaan kosteisiin oloihin sovellu..)
Itse olen käyttänyt ihan akryyli maalia ja Kiva kalustelakan vetässy päälle. Kuivumis aika sillä  kyllä on 2vk, että myrkyt haihtuu. Vesivärit totesin huonoiks, ku levis liikaa lakan kun laittoi.
Netti on pullollaan piilojen väsäys ohjeita, kun jaksaa etsiä. Täälta herppinetistäkin löydät varmasti vastauksia, kun jaksaa etsiä ja lukea. :)

Itse meinasin tehdä lopulliseen terraan onton juurakon. Eli finkusta tausta ja "puunrunko" finkkupalasista ja sit sitä semmosta muovista taipuisaa haitariletkua (vaikka paria eri paksusta) ns. juuriksi. Katsoo vaan että on aina käärmeen mentävä aukko. Sit uretaania tms letkujen päälle, laastit, maalit ja lakat päälle. :)
(En nyt tiiä saako tuosta sepustuksesta mittään selvee, mutta kuitennii.. :D)

Jaa viesti

Elmeri    232

No nyt ei ole niinkään etsimisestä kiinni, vaan siitä että meidän netti toimii tällä hetkellä niin surkeasti, että saan esim. tän topicin päivitettyä kerran puolessa tunnissa, vastaaminen vaatii toiset puoli tuntia. Ruukut ym. on selviö, ajattelin lähinnä näitä askartelumassoja ym, mistä saa itse muovailua luolia (muistaakseni cernit?massa on myrkyllistä?). Ja siis lakka itsessään on myrkytöntä? Mun on vaikea hahmottaa näitä, kun oon itse astmaatikko ja saan astmakohtauksen maalien ja lakkojen hajusta ;). Kaikki myrkkyä mulle...

Jaa viesti

leevi    0

Voisit laittaa sanomalehtiä.kyllä ne käärmeet siinä viihtyy.kyllä ne tykkäisi enemmän jostain toisen laisestä pohjasta mutta sanomalehti on parempi kuin ei mikään

Jaa viesti

Mulle tuli 9v viljis ja aika tylsähkö 90x52x45 (l,s,k) terraario viikonloppuna. Pohjamateriaali on mörttiröpöä, terrassa on vaan oksa, vesikuppi ja piilo, josta käärme ei näytä poistuvan kovinkaan usein  :(  Se on melkein koko elämänsä elänyt siis tuossa samassa terraariossa. Olisko suuri järkytys jos sieltä jossain vaiheessa löytyisikin kasveja ja vaikkapa kiva kalliotausta? Ajattelin myös tehdä vähän isomman terran jatkoa ajatellen. Mato vaikuttaa erittäin kiinnostuneelta ja aktiiviselta, mutta terrassa ei tunnu olevan mitään kivaa tai kiinnostavaa mitä voisi käyttää hyödyksi  :wacko:

Mitä pohjamateriaaleja käytätte terroissanne? Onko kenelläkään viljakäärmeen omistajalla vesiputousta terrassa vai nostaako se ilmankosteutta liikaa? Laittakaas kuvia asumuksista inspiraation vuoksi  :P

Jaa viesti

AniJ    658

Enpä usko, että käärmettä järkyttäisi, jos sisustusta tulisikin lisää. Varmasti mielellään tutkisi uutta sisustusta. :)

Mulla on poikien terraariossa luonnonturvetta ja tyttöjen terrassa mörttiröpöä, johon kyllä seuraavalla siivouksella vaihdan kokeiluun hamppukuivikkeen.

Mun vanhimmalla tytöllä ei meinaa onnistua nahanluonnit luonnonturpeessa, joten siksi niillä on ollut käytössä tuo mörttiröpö.

Pojilla nahanluonnit onnistuu mainiosti turpeessa, joten ne käyttää sitä, kun tykkään sen ulkonäöstä enemmän.

Viljiksillä kuten useilla käärmelajeilla yleensäkkin on hyvä pitää paljon kiipeilymahdollisuuksia, koska mm. kiipeily auttaa lihasten kasvamiseen ja kehitymiseen.

Edited by AniJ

Jaa viesti

tary    16

Millä muoviset kasviköynnökset ym. kannattaa kiinnittää poikasasumukseen? Teippiähän ei saa käyttää ja ajattelin kiinnittää pikkupätkän muoviköynnöstä asumuksessa olevaan kuivaan oksaan. Voisiko käyttää jotain narua? Rautalanka on ehkä hivenen vaarallinen, kun käärme näyttää kiipeilevän tuossa oksalla.

• Like 1

Jaa viesti

"Wiljo"    405

Millä muoviset kasviköynnökset ym. kannattaa kiinnittää poikasasumukseen? Teippiähän ei saa käyttää ja ajattelin kiinnittää pikkupätkän muoviköynnöstä asumuksessa olevaan kuivaan oksaan. Voisiko käyttää jotain narua? Rautalanka on ehkä hivenen vaarallinen, kun käärme näyttää kiipeilevän tuossa oksalla.

Jos sinulla on käytössäsi jonkin sortin porakone ja pieni poria niin poraa avistuksen ahtaat rei´ät oksaan ja työnnä köynnöksen päät niihin. Turvallinen varsinkin jos tekorehussa rautalanka sisällä kuten useissa on. Nitojalla tai sitten kuten Elmeri mainitsi niin ihan vain langalla tiukkaan sitoen. Teit niin tahi näin niin huolehdi vain että köynnös todella tiukasti karahkassa että mato ei mahdu väliin, tai vaihtoehtoisesti niin löyhästi että sinne ängettyään pääsee myös pois jumimatta. :mellow: penskat kun vähän riskialttiita kaiken suhteen tuntuvat olevan...

Off topic: Ihmettelin tuossa naapuri ketjussa jossa tetanusta sivuttiin että kuinka nimimerkki "Elmeri" kuullostaa naaraalla niin kovin tutulta, vaikka en tällä palstalla hänen kanssaan keskustellut aiemmin tai nimmariin huomiota kiinnittänyt. Kunnes välähti että semi nakuilusta. :) Kyseessä ei siis mistään puoli nudismista vaan ihmisruokailusta. Kannibalismista? :huh: Juu ei. Tuosta: http://puolialastonkokki.blogspot.fi/ kaikkien jotka vähääkään taipuvaisia minkään sortin kulinarismiin, pitää edes hyvästä ruuasta tai haluaa vaihtelua denapitsoihin tai muihin tarvikeruokiin/eineksiin, niin kannattaa kyllä tutustua! ;) Pelastanut itselläni monet viikonlopunruokailut inspiraation lähteenä kun aikaa vähän enemmän köksäillä mutta mielikuvitus on ollut orrella. Onpa muutaman henkilön mieli muuttunut riistaruu´ista (kaikki paitsi "kuiva" hirvi maistuu maksalle negatiivisessa mielessä/ havulle) tuon sovelletun Beef Wellingtonin a´la riekkoa & rukiista myötä. Joskin etelämpäisenä (eli pyy) versiona. I´m big fan of yours, vaikka en sitä J.O. täysi nakuilijaa juurikaan siedä. Kiitän ja kumarran. Syvään... -_-

Tämä unohtuu että missä ketjussa linkki, mutta hänellä suora allekirjoituksessaansa. Nimi vain mieleen niin aina löytyy!

Edited by "Wiljo"

Jaa viesti

tary    16

Taidan vielä jättää tekoköynnökset laittamatta, ihan varmuuden vuoksi. On kyllä hauska matonen. Kovasti siirtelee pahvisia piiloja ympäri terraa. Lempparipiilo on selvästi nurinpäin käännetty ruukku lämpimällä puolella, missä viettää kaikki yöt ja tänää päivälläkin kun tajusin tiputtaa hieman lämpöjä. Eipä käynyt mielessä että ruukun sisällä on luultavasti lämpimämpää kuin lämpimän puolen pohjalla, mistä lämpötiloja olen mittaillut :unsure: Tiputin siis lämpöjä alaspäin niin johan siellä oltiin päiväsaikaankin ruokalevolla :)

Jaa viesti

"Wiljo"    405

Taidan vielä jättää tekoköynnökset laittamatta, ihan varmuuden vuoksi. On kyllä hauska matonen. Kovasti siirtelee pahvisia piiloja ympäri terraa. Lempparipiilo on selvästi nurinpäin käännetty ruukku lämpimällä puolella, missä viettää kaikki yöt ja tänää päivälläkin kun tajusin tiputtaa hieman lämpöjä. Eipä käynyt mielessä että ruukun sisällä on luultavasti lämpimämpää kuin lämpimän puolen pohjalla, mistä lämpötiloja olen mittaillut :unsure: Tiputin siis lämpöjä alaspäin niin johan siellä oltiin päiväsaikaankin ruokalevolla :)

Voithan vain laittaa sen köynnöksen sinne terraan sellaisenaankin. Tuo vaaville turvan tunnetta kun ilmasuojaa.  :)

Jaa viesti

Sinikettu    396

Hyvin kyllä huomaa miten erilaisia sisustuksellisia tarpeita saman lajin edustajilla on! Kaverin viljis ei kaiva eikä kiipeile muuten kun tosi harvoin. Tyyliin sillon kun pohjamatsku vaihdetaan kokonaan ja uusia oksia/kasveja laittaa terraan niin Metukka saattaa vähän kiertää katselemassa ympärilleen. Muuten se hengailee maan tasolla ja dippailee itseään vesiastiaansa :D Omani ei sitten vedestä voisi vähää välittää ja aina saa olla hädissään etsimässä että onko pieni karannut kunnes yhtäkkiä polps vaan ilmestyy pohjamatskun seasta pieni pää <3 Mun yksilöni myös rakastaa kiipelyä yli kaiken, maahan se koskee vaan kaivautuessaan (jonka yleensä tekee suoraan oksalta maan alle) tai luolassa möllöttäessään. Se onkin hyvä koska jos tuosta ei mitään ihan jättiläismäistä viljakäärmettä tule niin nykyinen pinta-alaltaan vähän liian pieni terra soveltuu tolle loistavasti aikuisena kun on kuitenkin suhteellisen korkea.

Jaa viesti

leevi    0

riittääkö jos laittaa omenapuun oksan saunaan jotta siitä kuolisi bakteerit ja ötökät?pitääkö oksasta kuoria kaarna kokonaan pois?

Jaa viesti

Darw    116

Uskallanpa myöntää että olen omenapuun oksan laittanut kuorimatta ja saunottamatta terraarioon ja jätin vielä pinnalla kasvaneet jäkälätkin paikoilleen. Eipä ole vielä kukaan kuollut. 8)

Jaa viesti

Sinikettu    396

Jos otan tuoreena puusta niin en saunottele/uunittele mutta jos maasta kerään niin sillon yleensä otan saunaan mukaan. Harvemmin niissä kuitenkaan muuta on kun joitain hajottajaötöjä mistä ei käärmeelle oo haittaa :)

Edited by Sinikettu

Jaa viesti

Mä kyllä saunotan oli karahka sitten puusta suoraan tai maasta. Eiköhän ne luonnon öttiäiset löydä tiensä myös sinne puun oksille :)

• Like 1

Jaa viesti

Otus89    0

Hei kaikille! Kysyisin onko muilla ollut tuollaista exoterran reptile Cave L luolaa aikuiselle viljikselle? Oma "mato" nyt n. 130cm pitkä ja mietin luolan sopivuutta. Toki osaan mitat lukea mutta kun en ole "livenä" nähnyt, niin aina vähän mietityttää... Itsellä on tuon saman sarjan M kokoinen luola joka olisi kulkuaukoltaan sopiva, mutta muuten liian pieni...

http://tiias-pets.net/matelijat/piilopaikat-ja-luolat/exo-terra-reptile-cave-l

Jaa viesti

Khal    0

Heips

Onko jokin tietty luola/piilo poikaselle tai vuotikkaalle erityisen vaarallinen? Lähinnä huolettaa, että käärme tunkee itsensä johonkin. Hienoimmat somisteet tuntuvat jo omaan sormeenkin vaarallisilta, esim. trex skull jää terran päälle pitkäksi aikaa.

Mut entä nuo kauniit kiviluolat ja dinonmunat? Exoterran? Poikaselle vielä toimivat raejuustopurkkimökin kaverina, mutta voiko vuotikas jäädä jo jumiin niihin? Pelkät luolat vissiin parhaita ja näin ystävällä myös koirankupin vesiallas-luolana, siinä oli kolot reunassa, josta käärme meni kerälle kupin alle.

Edited by Khal

Jaa viesti

minna78    492

http://www.lemmikkistore.fi/product/7441/kivitasanne-ja-kanto--koriste-25cm

Tästä on täällä juttua muuallakin. Leopardigekolla oli tämän kaltainen terrassaan, ja yks aamu ihmettelin kun gekkoa ei näy, oli sitten niin jumissa tuolla sisällä. Mennyt tuosta kannon päältä sisälle ja jumittunut niin että koko alaosa piti hajottaa. Onneksi oli kiltti gekko kyseessä eikä laittanut hanttiin kun otettiin pois.. Sen jälkeen toimi vielä hyvin koristeena, oli vain avoin alapuolelta.. Muistaakseni jonkun viljiskin taisi olla jumissa samantapaisessa koristeessa..

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään