Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
berberiskinkki

Ongelmia berberinskinkkien kanssa

Recommended Posts

Mun skinkeist toine luo nahkaa tosi usein ja onnistuneesti mut mun toine skinkki luo nahkaa erittäin harvoin ja sekin hilseilee pois pieninä palasina siis tosi pieninä.

Tarviikohan ne kenties wet-boxin?

Voiks skinkit muka jäädä pieniks jos niitten terra on liian pieni?

Ei ne myöskään syö kovinkaan hyvin :( ne syö jottai 2 jauhist kahen viikon välein ja naaras (huomattavasti isompi) ei tuu pois laisinkaan sen piilosta ennen ku uros skinkki menee nukkuu (huomattavasti pienenpi) ellei naaras kerkee mennä nukkuu ennen urosta.

Naaras viettää yötkin siellä piilopaikassa

Jaa viesti

fereh    0

Kyllähän noille olisi varmaan wetbox hyvä, itsekin olen tässä sellaisen laittoa suunnitellu jotta saisivat kosteutta nahanluonnin aikana. Ainakin noiden liskojen edellinen omistaja sanoi että jäivät pieniksi kun oli pieni terra, joten voi olla mahdollista. Sulla kannattaa ottaa välil päiväl ne ite esille piiloista ja jättää lautaselle jättijauhomatoa jos haluaisivat syödä. Ja pyöräyttää ne jauhomadot siinä kalkki/vitamiinijauheessa tai antaa raakaa jauhelihaa jauheen kanssa.

Jaa viesti

creepycrawly    670

Voiks skinkit muka jäädä pieniks jos niitten terra on liian pieni?

Ei ne myöskään syö kovinkaan hyvin :( ne syö jottai 2 jauhist kahen viikon välein (

Kuinka iso terra sulla on?

Kyllähän liskot kärsivät liian pienestä tilasta, eivät pääse kunnolla liikkumaan elikäs lihakset eivät saa kunnolla "harjoitusta" - mitä enemmän liskoilla on tilaa temmeltää, kiipeilypaikkoja jne. sitä enemmän ne liikkuvat, kuluttavat ja sitä kautta syövät enemmän.

Nyt on toki talviaika että varmaankin ovat pienellä paastolla.

Onhan sinulla lämmöt kunnossa?

Jaa viesti

Terran tarkkaa kokoa ei ole tiedossa mutta kyllä se aika iso on Lämpötilaa ei voi mitata koska lämpömittari on rikki terran lämmitys tarvikkeisiin kuuluu kyllä spotti lamppu joka osottaa kiviin, lämpömatto ja uv-valo.

Oon kyllä huomioinu et uros/koiras pelkää naarasta koska naaras on tuplasti isompi (ihme kyllä ne on saman ikäisiä) uros yrittää karkuun naarasta koko ajan ja jos se ei pääse karkuun niin se hyökkää naaraan kimppuun eikä naaras tule pois omasta piilostaan (on ollut siellä samassa piilossa jo koht kuukauden) eikä tuu pois sieltä.

onko terrassa oltava kiipeily paikkojakin?

mulla ei oo kiipeily paikkoja terrassa mutta kun ne tulee lattialle ni ne kiipeilee kaikkialla koko ajan.

Mun mielestä se terra on hyvä 1 aikuiselle berberiskinkille mutta siellä on 2kpl 1v skinkkei

Jaa viesti

creepycrawly    670

Voit mitata terran vaikka ihan viivoittimella, se varmaankin löytyy?

Pitäis olla mun käsittääkseni yli metrin pitkä ja väh. 40 cm leveä, n. 50 cm korkea.

Kiipeilypaikkoja ois hyvä olla virikkeeksi, vaikka juurakkoa, paksua keppiä jne.

Jos skinkkisi vielä tappelevatkin, on terran tärkeä olla niin suuri että kumpikin pääsee rauhaan, piilopaikkoja tulee olla useampia.

Jaa viesti

creepycrawly    670

On ihan liian lyhyt :(

Mulla on pienehköllä leopardigekolla 100 x 50 cm terra ja se käyttää koko tilan hyväkseen - ei ihme että skinkkisi tappelevat kun "törmäilevät" toisiinsa koko ajan.

Isompaan terraan mahtuu enemmän sisustettakin :whistle:

Luuletko että saisit hankittua suuremman? Eivät maksa ihan kamalasti, esim. käytetyt akvaariot ovat edullisia.

Jaa viesti

Terran hommaaminen ei oo ongelma.

Mutta se naaras ei liiku silti mihinkään sen muovikiven alta aika varmasti. ku hommasin sen naaraan ni heti meni sinne muovikiven alle ja liikuskeli terrassa iha mielellään mut sit hommasin sen urosksen ja siit saakka se on ollu koko aja sen muovikiven alla (ehkä tilan puutteen vuoks) en oo varma. Minkä kokosta terraa ehdotat 2 berberiskinkille?

Tiiäks sää yhtään kuinka paljon olis berberiskinkin ihanne paino 1v ku mulla on tällä hetkellä ns: lyhyt ja laiha ja toine on pitkä ja pasku.

painot on pitkäl ja paksul 94grammaa ja lyhyel on 58grammaa

Toivotaan uuden terran hommaamisen auttavan asiaa.

Jaa viesti

fereh    0

Kannattaa varmaan erottaa liskot vähäksi aikaa jotta niiden stressi alenisi, varsinki jos uros käy naaraan kimppuun. Voit vaikka jollain pleksillä/pahvilla jakaa terran jotta kummalleki jää oma puoli. ruokakin ehkä maistuisi naaraalle jos uros ei koko ajan ole niskaan hengittämässä. Mulla terra on 120x54 ja se jää vähä pieneks noille kahdelle mutta ulkoilutan niitä päivittäin. Kiipeilypaikkoja kannattaa olla, mutta älä laita raskaita kiviä/juurakkoja suoraan hiekan päälle koska liskot saattavat kaivautua niiden alle ja saattavat jäädä alle jos esineet alkavat upota. Oma liskoni kerran kaivautui terrassa olleen muratin ruukun alle eikä päässy sieltä pois.

Jaa viesti

-hanna-    842
Terran hommaaminen ei oo ongelma.

Mutta se naaras ei liiku silti mihinkään sen muovikiven alta aika varmasti. ku hommasin sen naaraan ni heti meni sinne muovikiven alle ja liikuskeli terrassa iha mielellään mut sit hommasin sen urosksen ja siit saakka se on ollu koko aja sen muovikiven alla (ehkä tilan puutteen vuoks) en oo varma. Minkä kokosta terraa ehdotat 2 berberiskinkille?

Tiiäks sää yhtään kuinka paljon olis berberiskinkin ihanne paino 1v ku mulla on tällä hetkellä ns: lyhyt ja laiha ja toine on pitkä ja pasku.

painot on pitkäl ja paksul 94grammaa ja lyhyel on 58grammaa

Toivotaan uuden terran hommaamisen auttavan asiaa.

Hmm... mahdatkohan olla sama, jolle olen aikaisemmin jo ehdottanut näiden kahden liskon erottamista? Jos kerran eivät tule toimeen keskenään, niin erotus on tehtävä! Naaras kärsii eikä syö, ei uskalla tulla lämmittelemään lampun alle. Ankeelta kuulostaa naaraan elämä tuossa terrassa kyllä.

Jos terran hankinta ei ole ongelma, niin hankihan toiselle nyt oma terra, sillä välin voisit nyt erottaa sen naaraan sieltä terrasta pois, teet vaikkapa muovilaatikosta väliaikaterran. Hopi hopi!

Jaa viesti

Naaras kärsii eikä syö, ei uskalla tulla lämmittelemään lampun alle. Ankeelta kuulostaa naaraan elämä tuossa terrassa kyllä.

Jos terran hankinta ei ole ongelma, niin hankihan toiselle nyt oma terra, sillä välin voisit nyt erottaa sen naaraan sieltä terrasta pois, teet vaikkapa muovilaatikosta väliaikaterran.

Siis kumpikaan ei syö ja se naaras on se isompi ja oon pistäny sen piilopaikan alle lämpömaton.

Voiks niil mielummi hommata isomman terran ja kattoo et loppuuko nahistelu ku se terra on liian pieni täl hetkel eli jos ne käy reviirin omistus tappeluu?

Jaa viesti

-hanna-    842

^ Heh, lukemisen ymmärtäminen taas meikäläisellä hakusessa ollut... Joka tapauksessa siis jos naaras pysyy vaan piilossa ja tulee esille uroksen mentyä nukkumaan, on se merkki siitä että häiriintyy uroksesta. Sitähän ei voi tietää tulisivatko toimeen paremmin isossa terraariossa vai ei, voithan toki sitäkin kokeilla. Osta vähintään 120 x 50 pohja-alaltaan oleva terra, jos meinaat yhdessä niitä pitää. Itse kyllä hankkisin molemmille omat terrat.

Olen muutes oman skinkkini kanssa huomannut, että on todella herkkä tuolle valolle. Eli siis 10.0 uvb-putki ja päivänvaloputki oltava sen lämpölampun lisäksi.Nehän sulta varmaan löytyikin?

Jaa viesti

fereh    0

Paljon helpompaa on erottaa ne vähäksi aikaa jotta naaras toipuu stressistä ja saa itteensä energiaa

Jaa viesti

Täl hetkel mult löytyy mun terrasta spotti lämpölamppu, lämpömatto spotissa oleva uvb 5,0 ei muuta ku eläinkaupas sanottii et ne riittää ja on hyvii paitsi no tota uvb 5,0 on sen takia ku niilt oli sillo loppu se 10,0 uvb.

Riittääks kahel berberiskinkille sellane 100x54,5x55 terra?

Jaa viesti

-hanna-    842

Siis ymmärsinkö oikein, että sulla on spottina uvb ja sen lisäksi lämpölamppu? Meinaan vaan sillä sitä, että tuo uvb-spotti ei oikein lämmitä (itse käytän sitä konnillani) eli sen lisäksi tarvitaan esim. 60W perusspotti lämmittämään lämmittelypaikkaa, joka näillä saa tosiaan olla lähemmäs 50 astetta. Mutta mutta... suosittelisin laittamaan vielä päivänvaloputken terraan, koska jos siellä on vain spotit eikä yleisvalaistusta, se on ihan liian synkkä. Siinä yksi syy piilotteluun ja syömättömyyteen myös.

Lämpömatto sinänsähän on tarpeeton, mutta jos kotonasi on kylmä, se voi olla tarpeellinenkin, jotta terran yleislämpötila olisi semmoinen 30 kieppeillä. Parhain vaihtoehto uvb:llekin olisi putkena, jotta lisko hyötyisi siitä missä päin terraa hyvänsä, mutta eiköhän tuokin nyt kuitenkin "kelpaa" ihan hyvin.

Kahdelle skinkille kyllä pitäisi olla se 120-senttinen terra vähintään. Tuo mainitsemasi terrakoko on ihan hyvä kyllä yhdelle.

Jaa viesti

Viellä yksi kysymys= Lauantaina mä hommaan sen uuden terran (koko 100x54,5x55) ni kumman mä pistän sinne sen naaraan joka on isompi ja on koko aja piilossa vai sen uroksen joka käy naaraan kimpuu?

Muistutan teitä viellä että se naaras on huomattavasti isompi ku uros ja se tän hetkine terra on huomattavasti pienempi.

Jaa viesti

Onks mittään selitystä, miks mun berberiskinkkien mahaväri on muuttunu kellertäväks ja häntä vihertäväks?

Berberiskinkeistä toinen on aktiivinen eikä kumpikaan syö mitään (ei ne myöskään laihdu).

Jaa viesti

Tigerness    0

Kopion.tähän berberiskinkki-aiheen alle kirjoittamani (vielä piilotetun) viestin:

Ihan äskettäin ei ole tähän topiciin viestejä tullut, mutta ajattelin silti koittaa josko löytyisi viisaampia.

Meillä elelee n. 5- vuotias skinkkipoika (luullakseni). On ollut perheenjäsenenä viimeiset 3 vuotta.

Nyt muutaman päivän käytös on ollut omituista: kaveri pysyttelee lähes kaiken ajan hiekan pinnalla!

Nahanluonti tapahtui parisen vkoa takaperin, joten siitä ei ole kyse. Skinkki syö: juuri äsken naposteli kahdeksan keskikokoista jauhista - kolme päivää takaperin meni sama määrä -  eli ruokahalu on tallella.

Juurikaan ei muuten ylimääräisiä liikuskele, köllöttelee puoliksi/osaksi hiekan alla, yläruumis hiekan yläpuolella, paljolti silmät ummessa, ajoittan "huokailee" (syvään hengityksiä).

Talvilepoon on valmistauduttu reilu kk vähentämällä valoisaa aikaa vartti/vko, mutta aiempina vuosina kaveri on valon vähentyessä viettänyt vaan enemmän aikaa hiekan alla.. 

Kellään kokemusta vastaavasta - ideaa, ajatusta mistä voisi olla kyse? Kun kundi osaisi itseään jotenkin ilmaista niin olisi paljon helpompaa, ei tarvitsisi pähkäillä! 

Lisätieto-edit: tänä aamuna terraa siivotessa seurailin kaveria ja huomasin hengityksen olevan raskasta ja "napsahtelevan". Soitto kaupungin päivystävälle ell:lle (lauantai) - ei valitettavasti riitä asiantuntemus herppeihin. Neuvoi ottamaan yhteyttä Porvooseen Linnunmäkeen puhelinkonsultaatiota varten; sieltä sain epäiltyyn hengitystietulehdukseen kotihoito-ohjeeksi terran lämmön noston ja muutaman minuutin höyryhengittelyn parin tunnin välein.

Tätä ohjetta on nyt noudatettu, mutta tuntuu todella pahalta seurata toisen hankalaa ja väsähtänyttä oloa.. Pelottaa selviääkö kundi maanantaihin asti, millaiset mahdollisuudet tästä sairaudesta on selvitä - varsinkin kun hoitoa/lääkitystä on vielä pari päivää odotettava?

Jaa viesti

Tigerness    0

Maanantaina tosiaan lääkäriin päästiin, ja hengitystietulehduksena nyt hoidetaan. Käydään liskon kanssa (ainakin) tämän viikon ajan päivittäin vastaanotolla hakemassa antibioottipistos lihakseen, perjantaina arvioidaan tilanne uudelleen.

Mietityttänyt kundin stressi tästä eestaas kuljettelusta - skinkit kun saattavat kovastikin stressiä muutoksista ottaa. Kun kaveri oli tänäänkin hyvin ärtyisä ja kiukkuinen jo terrasta boksiin siirrettäessä, vast.otolla vielä enemmän.

Ell:ltä tästä stressistä kysyin: hänen mukaansa tästä hetkellisestä (hengen pelastavasta) levottomuudesta ei tarvitsisi huolestua, lisko on sairas - siksikin jo ärtsynä, ja kun hoidetaan liskosta ikävältä tuntuva toimenpide aina mahd. nopeasti -> kaveri pääsee omaan rauhaan, niin pitäs olla ok.

On kyllä varsinaista; onko muilla kokemusta vastaavasta, onko skinkki hoidoista "traumatisoitunut", vai tullut parantumisen jälkeen ennalleen (lähinnä ärtyisyys/käsittely helpottunut)?

Jaa viesti

minna78    492

Hyvä homma. Mulla on aiemmin ollut myös berbereitä ja yksi heistä oli todella laiha meille tullessaan. Oli ostettu perheeseen "sylilemmikiksi" ja täten sitten lopetti syömisen stressaantuessaan.  Hain sen meille alkuun hoitoon, mutta jäi sitten lopulta kokonaan. Aikaa se otti että sai lihaa luidensa ympärille, oli kiukkunen eikä tykännyt alkuun ollenkaan pakkorukinnasta. Lopulta meni niin kotilot, kuin sirkatkin. Alkuun ei syönyt edes jauhiksiakaan.. Kärttyisyys jäi, mutta aikaa myöden sai jopa jo koskea ilman hansikkaita :smile:

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään