Jump to content
Herppi.net - Suomen Herppiharrastajat ry
berberiskinkki

Ongelmia berberinskinkkien kanssa

Recommended Posts

Mitä pitäis tehä jos berberiskinkit on alkanu syödä hiekkaa eikä ruoka maistu vaikka kuinka yrittää antaa nii ei ne vaa syö

olen myös huomioinut erään suuren seikan. En ole joutunut siivomaan sontaa terrasta pitkään aikaan

jos suosittelette eläin lääkäriä ni Johanna raulio ei kelpaa koska sinne on 120km ja sama takas enkä oo löytäny mistää vaikka kuinka etsin ni eläinlääkärii joka tietäis tost berberiskinkist jottai.

Itse asun Turuss ni mitä lähempäät tiiät jonkun eläinlääkärin ni ilmota mulle.

kiitos vastauksista

ai nii on se ollu syömättä jo jonkun aikaa se berberiskinkki ni olis pieni kiire

Edited by Guest
Otsikkoa siistitty.

Jaa viesti

petteri    1

Tänne vain hakua suolitukos hakusanalla, sivutolkulla asiaa.

Ihan ensimmäiseksi hiekka kokonaan pois terraariosta, sanomalehtiä tai vaikka talouspaperia tilalle.

Matelijat voivat olla syömättä monestakin syystä, pitkiäkin aikoja. Ei siis välttämättä suolistotukoksesta

johtuvaa, sehän yleensä paljastuu juuri ulosteista, siis että siellä on hiekkaa. Vaikea sanoa mistä nyt kyse.

Raisiossa on kaksi eläinlääkäriä, jotka noista liskoista jotain tietävät, vaikea heidänkin on tehdä diagnoosia, näillä tiedoilla.

Jaa viesti

voisiko syömättömyys johtua uudesta lemmikistä joka tuli kyläilemään vähän pidemmäksi aikaa jos vaikka se uusi nelivarvas kilpikonna stressaa niitä kahta berberiä?

Vai voiko ne valmistautua talvilepoon?

Jaa viesti

-hanna-    842

Oletko nähnyt syövän hiekkaa? Musta tuntuu aikas omituiselta, että hiekkaan kaivautuva otus alkaisi syödä hiekkaa... Olethan lisännyt ruokaan joka kerta kalkkia?

Jos ovat samassa terrassa, niin saattaisi mahdollinen stressi johtua juurikin siitä, minä erottaisin liskot toisistaan ihan ensitöikseni.

Ei taatusti stressaa millään lailla joku muu eläin talossa, tuskin sentään olet sitä konnaa samaan terraan tunkenut skinkkejen kanssa... ;)

Niin ja kyllä se talvilevolle käyminenkin mahdollista on. Alkavat syksyllä syömistään kyllä vähentää. Meillä kesä mentiin ruokkimalla joka 2.päivä, nyt on vaihdettu joka 3.päivä tapahtuvaan ruokintaan skinkin kanssa.

Edited by -hanna-

Jaa viesti

juu olen nähnyt sen syövän hiekkaa ja olen lisännyt kalkkiakin ruokaan eikä ruoka oikein maita :( täl hetkel ne ei oo syönny mittää 3 päivään ja huome tulee 4 päivä ilman ruokaa.

Tietäisitkö mistä sais halvalla uuden tertsin lämpö ja uv-valojen kera?

Jaa viesti

-hanna-    842

Okei, jos olet nähnyt syövän hiekkaa, niin anna parafiiniöljyä muutamaan otteeseen (sitä saa apteekista), jotta lähtee kakki kulkemaan ja hiekat pois sitten vaan raakasti. Sitten mietintään mistä moinen voisi johtua, siis hiekan syöminen? Onko olosuhteet muuten kunnossa (lämmittelypaikalla 50 astetta, ns. viileällä puolella semmoinen 25-27 astetta). Jostain muistan lukeneeni, etteivät berberit ole kovinkaan alttiita suolitukokselle, olisikohan ollut Aino Tuomolan sivuilta...?

Minkä kokoinen terra sulla muutes on näillä kahdella? Liian pieni terrakin stressaa liskoa.

Tuohon terran ostamiseen en muuta osaa vastata, kun että täällä herpissä nyt ainakin niitä myydään jatkuvasti, huuto.netissä, keltaisessa pörssissä...

EDIT: Tuli mieleen, että jatkuvastihan nämä skinkit sitä kieltään lipovat liikkuessaan, ettet tätä ole sekoittanut hiekan syömiseksi? Jos liskot eivät ole syöneet 3-4 päivään, niin eihän ne silloin kakikaan. Olisikohan nyt kuitenkin asian laita vaan niin, että ovat menossa talvilevolle?

Edited by -hanna-

Jaa viesti

TÄH! ai pitääks sen tertsin olla niin kuuma?? Myyjä sanos et terraarion kuumuus pitää olla +30-45 ja tällä hetkellä tertsissä on lämpöä tarkalleen +32,2

menen heti huomenna samaan liikkeeseen ostamaan lisää lämpöä nostattavia tavaroita.

minkä kokone sen tertsin pitäis olla?

En oo pistämäs niit talvilevolle koska ne on vasta 1v

Jaa viesti

Tänää ne sitte kummatki berberiskinkit söi :) naaras söi 3 jauhomatoo iha mielellää ja innolla ravistellen toisin kuin uros joka söi vain yhden jauhomadon laiskasti siis semmotti että se odotti jauhomadon tulevan sen luokse ja kun se tuli niin uros puri jauhista ja hinkkasi sitä hiekkaan.

Jaa viesti

-hanna-    842

Juu näillä se lämmittelypaikka pitäisi olla kuuma eli n. 50 astetta, eli ei siis koko terrassa tuota lämpöä tietenkään. Ei se kakkakaan kulje, jos ei ole kunnon lämmittelymahdollisuuttakaan.

Jauhomato kuulostaa aika pieneltä ja surkeelta aterialta skinkille. Itselläni on algerianskinkki, joka siis on hyvin paljon kuin berberi ja tyyppi syö esim. 6-12 sirkkaa kerrallaan tai 4-6 jättimatoa tai pari pinkkiä... kotiloita voisit kokeilla myös. Tuo "hiekkaan hinkkaaminen" on tuota hauskaa syöntityyliä mitä meidänkin skinkki harrastaa - ikään kuin tappaa saaliinsa ensin :)

Terran koosta, itsellä skinkki elelee 120 x 50 pohja-alaltaan olevassa terrassa ja kahdelle laittaisin kyllä isomman.

Jaa viesti

tiiäks sää mikä olis paras lämpöä nostattava lamppu siis nostais paljo lämpöä ja laajasti?

Lämpö matto on jo käytössä ni se ei kelpaa.

pitääks berberiskinkkien mökki olla viilettely puolella vai lämmitely puolella?

Jaa viesti

-hanna-    842

Paras ja paras, mutta itselläni on semmoinen terraariolamppu ja siellä ihan perus-60 W lamppu. Kun toi lamppu on tarpeeksi matalalla niin hyvin lämmittää. Lämmittelypaikalla mulla on laakea iso kivi ja siinä vieressä isoista kivistä tehty luola, joka on meidän skinkin yks lempparipaikka. Sitten on iso korkkikaarna, jonka kaaren alle pääsee myös piiloutumaan ja mulla on viileällä puolella iso musta grillilaatikko, missä on turvehiekkasekoitusta, jonka pidän kosteana, jotta saa halutessaan temmeltää sielläkin ja temmeltääkin nahanvaihdon aikaan siellä paljonkin.

Berberithän tarvitsee sitä hiekkaa paksun kerroksen, koska kaivautuvat sinne piiloon, algerialaiset ei silleen kaivaudu, mitä nyt päänsä pistää piiloon joskus hiekan sisään kun nukkuu :)

Lämpömatto on aikas tarpeeton kyllä näillä, tosin jos kotonasi on niin kylmä, ettei edes terran viileä puoli muuten pysy tarpeeksi lämpöisenä.

Jaa viesti

No on tääl meil sillee kylmä et täl hetkel terrassa on lämpö matto, lämpö lamppu ja uv valo.

silti terrassa on se 32,2 astetta lämmintä lämmittely puolella ja viilettely puolta en oo viel kattonu kuinka lämmin siel on.

et onks semmone toine lämpö lamppu joka tuottaa valoo parempi kuin semmone lämpöä tuova lamppu mutta ei tuo yhtään valoa?

mist niit kotiloit oikee saa ja jos niit saa eläinkaupast ni mitä maksaa?

Jaa viesti

-hanna-    842

Ihan tällainen

6639939.jpg

on riittävä. Lämpölamppu tarpeeksi matalalla ja esim. kivi tosiaan siinä alla lämpöä keräämässä. Siinä meidän Sisu paistattelee oikein onnellisen näköisenä. Ihan normaali lamppu riittää tuohon, mulla taitaa tosiaan olla ihan peruslamppu 60 W.

Lisäys: Aksuista, niitähän myydään esim. säilykkeenä eläinkaupoissa. Itse olen ostanut tuolta petsiestä, kun myyvät niitä vauva-aksuja. Pistän sitten pakkaseen ne.

Edited by -hanna-

Jaa viesti

Mull tuli taas ongelma niitten kahden berberiskinkin kanssa :(

uros berberiskinkki on ollu mull jo kesän alusta saakka eikä ole kertaakaan luonnut nahkaa vaikka on vasta 1v?

mitä pitäis oikee tehä vai pitääks tehä yhtään mitään?

Jaa viesti

olis kiva jos vastaisit mun kumpaakin kysymykseen ku mä huomasin et skinkki sontis pelkkää hiekkaa eikä ole syönnyt mitään pariin päivään ni pitääkö hiekka vaihtaa talouspaperiksi ja jos pitää niin pitääkö se repiä palasiksi vai irtopala kerrallaan asetettuna??

kiitos kaikista vastauksista.

Jaa viesti

-hanna-    842

Jos se lisko nyt kakkii pelkkää hiekkaa, niin hae kipin kapin äkkiä apteekista sitä parafiiniöljyä, jollet sitä ole vielä hankkinut. Laitat ruiskuun ja ruiskulla juotat jonkun verran (tuskin sitä ihan kamalasti suostuukaan ottamaan, mutta hyvä jos edes vähän saat menemään).

Hiekka juu pois, saattaa olla, ettei talouspaperi oikein näillä pysy kun ovat niin kovia mylläämään, mutta sanomalehtikin vaikka.

Jos ongelmia on nyt vain toisen liskon kanssa, niin suosittelen että erottaisit ne. Vaikkapa iso muovilaatikkokin käy nyt "sairastuvaksi" ihan ensi hätään.

Tuosta nahanvaihdosta en oikein osaa sanoa, itselläni on skinkki ollut keväästä asti ja meillä on vaihtanut tosi usein takkiansa, koska on syönyt kuin hevonen :) Tuli toukokuussa meille ja takki on vaihtunut ainakin 3-4 kertaa tänä aikana. Ikää on 2 vuotta, mutta oli aika pieni ikäisekseen meille tullessaan (nukkui viime vuonna pitkät talviunoset edellisessä kodissa) ja on kasvanut nyt kovasti.

Eli jos ei syö = ei kasva = ei takki vaihdu.

Jaa viesti

mitä sill sanomalehdel kuulu tehdä ennen kuin sen pistää tertsii esim: pitääkö se repiä palasiksi vai lehti kerrallaan pistää sinne terraan?

minkä kokonen 1v berberiskinkki kuuluu olla ku mulla on uros berberiskinkki on 20cm pitkä ja painaa 58g ja sit on se naaras skinkki joka on 25cm pitkä ja painaa 96g??

Jaa viesti

löysin jo tarvittavat tiedot kun kyselin oikeista paikoista mm: eläinkaupasta josta ostin mun berberiskinkit jotka sanoi et ei se haittaa jos berberiskinkki vähän hiekkaa syö, jos syö paljon ni sit pistetään se pesulle noin 20 min eikä paperia saa pistää niille koska ne nukkuvat yöt hiekan alla.

Paino asiankin löysin mitä aikuisen berberiskinkin kuuluu painaa niin ei tarvii vastata noihin aikaisempiin kysymyksiin.

kiitos kaikista vastauksista mitä sain :)

Jaa viesti

Taas, mun berberiskinkit ei suostu syömään vaikka mitä annan, mitä mun pitää oikee tehä noil skinkeil ku ne ei syö? ne on ollu syömättä koht viikon eikä ne vaa syö mitään. ne ei syö jauhomatoija, sirkkoija eikä jauhelihaa. mitä viel pitäis antaa/tehdä?

mitä nopeammin vastaat sen parempi.

Jaa viesti

-hanna-    842

No jos nyt ei sitten suolitukoksesta ole kyse ja skinkkisi ovat muuten terveitä, voi olla kyse ihan talvilevolle menosta. Meidän Sisu myös on nahanluonnin yhteydessä ollut viikon verran syömättä ja piilotellut.

Miten käyttäytyvät? Piilottelevatko vai touhuavatko? Jos tosiaan eivät syö, makoilevat vaan piilossa, voi kyseessä olla se talvilepo. Sitten vaan alat vähentämään valoja pikkuhiljaa.

Jaa viesti

ne mun berberiskinkit on terraariossa ja riehuu eli juoksentelee terrassa juo vettä mutta ei syö ja ne haluu olla ihmisten kanssa ku testasin käännyin ympäri ni pää oli hiekan alla mut sit se pisti pään taas hiekan pääl ja riehumine jatku eli ei ole piilopaikoissa juuri ollenkaan

Jaa viesti

Romppis    0

Mistä tämmöinen johtuisi, kun minun berberillä on mustia kynsiä ja varpaita? Yhdestä varpaasta tulee jo vertakin ja toisessa on kynsi pikimusta. Olisiko lisko polttanut varpaansa lämpökivellä?

Jaa viesti

Piivi    9

Liskot ei tosiaan aina välttämättä ymmärrä lähteä ajoissa pois kun tulee liian kuuma, joten jos sinusta tuntuu, että lämpökivi on syynä (lämpökivestä nimenomaan varoitellaankin noita palovammoja), niin kannattaa vaihtaa se toiseen lämmönlähteeseen. Eihän lämpökivi ole 24/7 päällä? Varsinkin tuolloin on ylikuumemisen vaara.

Jaa viesti

Romppis    0

Lämpökivi sammuu samaan aikaan kuin valot. Lämpökiven päällä on vielä lämpölamppu että se saattaa olla hiukan liikaa. Paitsi, että olen kyllä mitannut kiven päältä 50 astetta, että eikö sen pitäisi olla se normi lämpö. Mutta en keksi muuta mahdollisuutta sille missä se ne varpaansa olisi polttanut joten taidan ottaa lämpökiven pois.

Jaa viesti

fereh    0

Berbereillä ei kanttattaisi pitää lämpökiveä koska ottavat lämmön ylhäält päin ja saattavat polttaa vatsanta. Kuinka hyvin ne luo nahkansa? Mun berbereil on kans kynnet ja varpaat mustuneet koska vanha nahka on jääny kiinni varpaisiin ja katkaissut niin verenkierron. Toiselt liskolt on toisest etujalast irronnut varpaat huonon nahanluonnin takia ja nykyään joudun auttamaan niitä jalkanahkojen kanssa.

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään