minttuuhh

Kilpikonnan ostaminen eläinkaupasta vs. kasvattajalta

75 viestiä aiheessa

^ Voi ei, vieläkö se raukka on siellä... :(

Jaa viesti

^ Joo ja hinnan ollessa aika kova, mietin, mahtaako ikinä pois päästäkään. :( Tuli tosi paha fiilis, etten taida enää kyseiseen liikkeeseen jalallani astua, eikä vähiten isojen papukaijojen takia, joista yksi huusi kurkku mustana yksin takahuoneessa... äsh.

Jaa viesti

Aikuinen ystäväni sai minuunkin n.5vuotta sitten tartutettua konnahuuman ja siitä sitten kaikki lähti. Hänellä on todella kauniskilpinen Alli konna joka on kohta sen viisi vuotta. :) Alli ostettiin eläinkaupasta tyttönä, terveenä kreikkis konnana mutta toisin kävi. Konnalla on hengitysteinfektio ja virtsakiviä sekä matoja. Kaikki ilmeni noin kuukauden päästä ostamisesta. Hän oli menossa kauppaan valittamaan, mutta yllätys yllätys kauppaa ei ollut enään. Varmasti tämmöisiä hämärä kauppoja. Konnalla on yhä rähisevä hengitys mutta toipuu muuten hyvin ja on oikein virkeä uroskonna:) Jep osottautui oston jälkeen vielä urokseksi mutta niinhän se on ymmärrettävää että sukupuolen määritys on hankalaa. Konnalla ei yllätys kylläkään ole ollenkaan pyramidikasvua ja elää turve pohjalla suuressa kaksikerroksisessa terrassa:)Horrostettukin Allia on, mutta tuli vielä kipeämmäksi sen jälkeen joten ovat kokeilleen nyt tämän talven horrostamatta jotta nähdään johtuiko sairaus horroksesta.

Ja oman konnan ostin yksityiseltä harrastajalta. Oltiin kuulemma ostettu aijemmin ulkomaisesta eläinkaupasta. Eetulla oli myös vanhassa kodissa kaveri, ja senkin olisimme saannuut mukaan jos olisimme olleet vähän nopeampia. Konnalla ei ole todistuksia ja saimme konnan ilmaiseksi. Luulenpa ettei konnani oli laillinen, mutta rakastan sitä silti enkä pystyisi luopumaan Eetusta enään. <3 Eetulla on pyramidikasvua ja kilpivamma mutta pyrin silti ruokkimaan sitä oikein vaikka tilanne oli aikas paha meille tullessaan. Niin paha ettei konna syönyt edes perus lehtisalaattia.. Tämä varmaan tiedostaa sen kuinka paljon olemme jo edistyneet. :)

Minun tekisi mieli pelastaa kaikki konnareppanat niistä pienistä terroista purupohjalta tänne parempaan paikkaan vaikkeivat ehkä kauneinpia yksilöitä olisikaan. Eli siis kasvattajalta, ehdottomasti!

Jaa viesti

^ No käy sitten hakemassa se raukka sieltä pois. ;) Sillä oli muuten ihan tasainen kaunis kilpi.

Jaa viesti

^ No käy sitten hakemassa se raukka sieltä pois. ;) Sillä oli muuten ihan tasainen kaunis kilpi.

Aikaa ja huolenpitoa kyllä riittäisi mutta tilanpuute on aika suuri. :) Ehkä tulevaisuudessa kun muutamme isompaan kotiin.. :)

Jaa viesti

K A S V A T T A J A L T A minun mielestäni, EHDOTTOMASTI! Itse olen ostanut kreikkalaiseni eläinkaupasta ja olisin ollut aika pulassa, ellei minulla olisi ennenkin ollut konnia, minkä vuoksi tiesin jo mitä tehdä. Eläinkaupasta en saanut minkäänlaisia ohjeita, tai korkeintaan sellaisia jotka jo (onneksi) tiesin olevan vääriä. Molemmat konnat luvattiin olevan suomalaisia, mutta Saksastahan ne olivat tuotu..

Laji on sentään kreikankonna niinkuin luvattiin, ihme ja kumma. Molemmat odottivat minua TODELLA pienessä terrassa, ILMAN VETTÄ. :/ Toisen kilpi hyvä, (varmaan siksi kun ehti olla eläinkaupassa ihan muutaman viikon) mutta toisella vähän epämuodostunut, kun ehti olla puoli vuotta. Mutta tuo puoli vuottakin on vähän ja surettaa miten eläinkauppa on siinä ajassa saanut kilven epämuodostuneeksi.. Enää en ostaisi eläinkaupasta.

Konnani ovat olleet kyllä muuten terveitä, ONNEKSI, ja isomman kilpikin kasvanut minulla ollessa normaalimmaksi, mutta tosiaan tuota virhettä ei saa enää kokonaan korjattua. :/

Jaa viesti

Itse ostin pikku nelivarpaani kaksi vuotta sitten suomalaiselta kasvattajalta. Samoin kaksi punakorvakilpparia.. niitä nyt ei eläinkaupasta enää saakkaan.. Mutta keltakorva näytti olevan myynnissä! Tai ei sitä konnaa ollut missään, mutta ainakin myynti-ilmoitus! Vesikonnia ei ainakan pitäisi enää eläinkaupoissa myydä, kun niitä on ihan vaivaksi asti suomessa myynnissä!

Mutta maakonnista. Näin Turussa yksityisellä eläinkauppiaalla aivan ihanan nelivarpaan. Oli jo aika isokokoinen ja hintaa 260e. Mutta todella siisti kilpi oli ja eloista yksilö! Meinasin ottaa heti mukaan mutta pittää vielä miettiä. Tai tulinkin ensin katselemaan netistä kasvattajien konnia. Ehdottomasti mielummin ottaisin kasvattajalta tai harrastajalta. Jos ostaa eläinkaupasta, niin niitä tuodaan taas lisää ulkomailta.

Aleksis oli muutaman kuukauden ikäinen kun ostin sen ja ajattelinkin itse silloin että pienestä pitäen haluan kasvattaa omani. Ja tälläkin hetkellä minulla olisi varauksessa juuri kuoriutuva konna. Jos se siis kuoriutuu ja kaikki menee hyvin. Mutta nyt olenkin kiinnostunut vanhasta konnasta! Ne vaan on niin komeita ja hienoja ja jotenkin osaa oikein arvostaa sellaista vanhaa konnaa eritavalla. Se olis vaan niin hieno! :D En millään jaksaisi odottee että Aleksis on iso ja vahva :D

Jaa viesti

Hmm... Luettuani nämä neljä sivua, sain käsityksen, että eläinkaupasta ei vain saa hyvää konnaa? :( Olemme harkinneet nelivarvaskilpikonnan ottamista, ja kävimme jo katsomassakin yhtä sellaista. Se oli tosi virkeä ja eloisa, terra oli ehkä vähän pieni, mutta siisti. Ei ollut ulosteita missään ja kaivautumistilaa paljon. Konna oli n. 3-vuotias. Mitä luulette, voisiko eläinkaupasta saada hyvän ja terveen konnan? :o

Edited by Pippe

Jaa viesti

Kyllä mielestäni eläinkaupasta voi saada ihan yhtä hyvän ja terveen konnan. Ihan yhtä hyvin kun kasvattajaltakin. Oman nelivarpaan isällä ja äidillä oli myös epämuodostunet kilvet ja vääränlaiset terraario-olosuhteet. Joten ei niiltä harrastajilta/kasvattajilta (missä se raja sitten meneekin) välttämättä saa sen parempia ohjeita. Minullekkin sanottiin että ei saa laittaa konnalle niin paljon turvetta että se pystyy kaivautumaan sinne! Ruokintaohjeet oli osittain ihan ok.. ja nutrobalia suositteli. UV-valoa ei myyjän mielestään tarvittu.

Eli kyllä itse opiskelemalla saa parhaat ohjeet jokatapauksessa. Eläinkauppiaan ohjeet kannattaa ottaa toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Terve konna sieltä saattaa silti löytyä.

Jaa viesti

Kiitos eerica_! Kun on noita mielipiteitä ollut niin paljon... Noh, saa nähdä, miten tämä konnan etsiminen päättyy ;)

Jaa viesti

Kyllä aivan varmasti eläinkaupastakin voi saada hyvän ja terveen konnan! Haitpa konnan kaupasta tai suoraan kasvattajalta, niin ostajalla on viime kädessä vastuu tarkistaa eläimen kunto ennen ostoa. Eli asiaan kannattaa perehtyä, että osaa tunnistaa mahdolliset riskit. Eikä missään nimessä kannata lähteä "pelastamaan" huonokuntoista eläintä ostamalla sitä itselleen!

Konnia en ole koskaan eläinkaupasta ostanut, mutta liskot olen. Koska laji oli minulle uusi tuttavuus, kävin katsomassa yksilöitä ainakin 4 eri eläinkaupassa ja selailin paljon kuvia netistä. Tällä tavoin yritin muodostaa kuvaa siitä, miltä terve lisko näyttää ja miten se käyttäytyy. Valitsin sitten se kaupan, jossa liskot olivat aktiivisimmat, uteliaat ja joka vaikutti muutenkin asiantuntevimmalta.

Jaa viesti

voi olla et oon jo vastannut :silly: mut mulla onneksi 2-v ollut terve nelivarvas eläinkaupasta(syntynyt ruotsissa,sieltä eläinkaupasta tullut) ja toinen mun tutulta. mut kait siinä riskejä,yksi tulilisko eläinkaupasta oli sairas mutta en nyt tiiä onko se eläinkaupan syy,ei sitä tiiä mihin se kuoli,muuten ovat olleet ok. Niin ja paperit oli konnalla kyllä.

Jaa viesti

Aivan. Itselläni on monesti tullut eläinkaupassa sellainen olo että: "voi raukkaa, ostanpa tuon tuosta kärsimästä!" Mutta onneksi ei ole niin paljon rahaa eikä tilaa että vois jokaisen konnan ottaa itselleen :D Silloin kun otin oman nelivarpaani, niin en kauaa ehtinyt tutustua, koska päätös tuli muutenki hetken mielijohteesta. Halusin yhtäkkiä maakonnan ja konnamaassa olikin myynti-ilmoitus, jossa myytiin vauvakonnaa ja heti ilmoitin että minä otan sen jo on vielä vapaana. Tottakai olin ajatellut asiaa jo pitemmän aikaa jne. Ja siinä oli vielä aikaa tutustua maakonniin ennen konnan tuloa. Mutta terraario-olosuhteet ja ruokavalio on muuttunut moneen kertaan konna-aikana :D

Jaa viesti

Mulle tulee taistelukala pelastus fiilis aina eläinkaupas,nyt siel ei konnia olekaan...ja yhden taisto uroksen pakasterasiasta pelastin,no se nyt kuollut vesipöhöön mut niitä nyt ei voi sillain pelastaa,nyt koitan olla katsomatta,uusin taistouros mulla onkin kasvattajalta :)

Mun onneksi Nelli on aina ollut täysin terve ja hyväkilpinen. :kiss:

Jaa viesti

Kyllähän niitä konnia voi toki eläinkaupasta ostaa, mutta oma mielipiteeni on, että kasvattajalta haluaisin ostaa jos joskus vielä konnan hankin. Sen verran huonoja kokemuksia huonoista eläinkaupoista itselläni. :/

Ja onhan tuo kilpivammainen konnani tähän asti hyvin porskuttanut (ostettu eläinkaupasta). :)

Kunhan tosiaan harkitsee tarkkaan ja ottaa asioista selvää, kuten paputtajakin kirjoitti. :)

Jaa viesti

Kerronpa nyt minäkin oman kokemukseni...

Etsin suomalaista kasvattajaa jonkin aikaa, jolla nelivarvaspoikasia olisi ollut, mutta kellään ei oikein ollut tarjolla. Niinpä ostinkin aika pian eläinkaupasta kun en jaksanut odottaa pidempään. Ei ehkä aina paras päätös, mutta olen päätökseeni siti ehdottoman tyytyväinen! :)

Varasin konnan eläinkaupasta, jonne niitä oli tulossa kuukauden sisällä. Konnat olivat Uzpekistanissa tarhattuja ja Hollannin kautta Suomeen tuotuja Eläintukun toimesta. Ne olivat kahdesti madotettuja ja terveeksi todettuja. Niitä tulo kauppaan kaksi, noin 3-vuotiaita. Eläinkaupassa oli asiallinen terraario ja hoito kunnossa, sekä kun ohjeita antoivat niin ne olivat ajan tasalla.

Sieltä sitten konnani ostin tammikuussa. Mukaan sain Cites-todistuksen ja Eläintukun hoito-ohjeen. Konna on todella pirteä, syö hyvin ja tottui käsittelyyn ja kodissa elämiseen todella nopeasti ja näyttäisi viihtyvän oikein hyvin. Mitään sairauden merkkejä en ole huomannut ja käytökseltään vaikuttaa oikein terveeltä ja hyvinvoivalta ysilöltä.

En kadu lainkaan, että eläinkaupasta ostin, vaikka tuo alkuperä aluksi arveluttikin ja meenasin jo jättää ostamatta. Toiminnallani tottakai kannatin tuontikonnien tuontia, mutta niinhän suuri osa matelijoista tuodaan ulkomailta nykyään kun Suomesta on aika vaikeaa saada...

Eli kyllä sieltä eläinkaupasta voi saada terveen ja vilkkaan yksilön aivan hyvin, jopa vaikka alkuperä olisi sitten sieltä Uzpekistanista asti. Jossain määrin suomalaiselta kasvattajalta ostaminen voi olla turvallisempaa ja alkuperä on varmasti tiedossa sekä vanhemmat, mutta se ei todellakaan takaa konnan terveyttä ja hyvinvointia. Näihin tuontikonnienkin terveyteen vaikuttaa niin paljon se, mistä ne tuodaan, kuka tuo ja miten eläinkaupassa hoidetaan. Tällä konnalla vaikuttaa kaikki nuo olevan kunnossa ainakin aika hyvin, kerran näin terve yksilö on. Erittäin tyytyväinen olen ostokseeni enkä vaihtaisi konnaa toiseen! :)

Jaa viesti

kiitos tiedosta, onneksi meillä on vielä tässä aikaa harkita muutama kk joten toivottavasti löydämme terveen ja sopivan yksilön

Jaa viesti

Ite olen harkinnut konnan ostoa eläinkaupasta, eräässä liikkeessä paria konnaa kävin katsomassakin.

Mitä kannattaa kysyä eläinkaupassa myynnissä olevasta konnasta? :huh:

Mistä se on peräisin/tuotu? :huh:

Terveystilanne?

Entä miten konna päällisin puolin tarkastetaan? Kilven muoto..?

Juuh, ensimmäistä konnaa hankkimassa. Muutoin on tietoa kasassa, mutta ns. ostotarkastuksesta en vielä tiedä oikein mitään...

Jaa viesti

Ite olen harkinnut konnan ostoa eläinkaupasta' date=' eräässä liikkeessä paria konnaa kävin katsomassakin.

Mitä kannattaa kysyä eläinkaupassa myynnissä olevasta konnasta? :huh:

Mistä se on peräisin/tuotu? :huh:

Terveystilanne?

Entä miten konna päällisin puolin tarkastetaan? Kilven muoto..?

Juuh, ensimmäistä konnaa hankkimassa. Muutoin on tietoa kasassa, mutta ns. ostotarkastuksesta en vielä tiedä oikein mitään...[/quote']

Paperit ehdottomasti vaadit mukaasi. Eläinkaupalla on velvollisuus ne sinulle hankkia. Jos konnan hankit eläinkaupasta niin ei ole mitään tiettyä maata tms. mistä se on. Ja riippuu lajista. Minun käsitykseni on, että usein ovat Sloveniasta tai Saksasta (kreikkalaiset ainakin).. Omani on tuotu Saksasta tulitikkurasian kokoisina.

Mutta varmaan tuodaan paljon muistakin maista, niistä tietävä saa kertoa lisää.. :)

Mitä tiedät kilpikonnista? "Opiskele" tosiaan niistä ennen hankkimista ja varsinkin siitä lajista minkä haluat. :)

Konnan kilpi tulisi olla tasainen, eli katso ettei pyramidikasvua ole tms. muita "oudon"näköisiä juttuja/vaurioita jne. Silmien kuuluu olla kirkkaat eivätkä esim. rähmivät, sumeat tai turvoksissa ja konnan ei kuulu pitää minkäänlaista ääntä, eli jos sen hengitys "naksuu" tms. niin jotain on yleensä vialla.

Kannattaa myös vähän katsoa millaiset olot konnalla kaupassa on. (Ainahan terrat siellä ovat liian pieniä kun ei liikkeeseen mahdu parimetrisiä terroja, mutta siis yleiskatsaus muuten.)

Uskoisin että vastuullisena, tulevana konnan omistajana perehdyt asiaan kunnolla ennen konnan hankkimista.. :) Ja onnea jo etukäteen kun konnan hankit. :)

Muista ketjuissa, esim. sairauksista ja ongelmista on kyllä aika hyvin keskustelua.

Jaa viesti

Vastailin tähän illalla hirmuisen litanian, mutta sivustolla oli ilmeisesti jotain ongelmia ja kaikki tekstit hävis taivaan tuuliin ennen kun kerkesin niitä lähettää :blink:

Tattista vaan :angry:

Olen siis perehtyny konnailuun, ja valitsemaani lajiin eli nelivarpaaseen :)

Olen kuukausien ajan keränny tietoa mm. ruokinnasta, terraariosta, pohjamateriaaleista, valaistuksesta, hoidosta jne jne, mutta tämän ns. ostotarkastuksen suhteen on ollut vielä tietämyksessä aukkoja :)

Enkä toki kaikkea tiedä muistakaan aihealueista, mutta tarkoitus on oppia.

Täällä tulen varmasti jatkossakin kyselemään tyhmiä, suonette anteeksi sen :P

Jaa viesti

Sitähän varten täällä kaikki ollaan, että voidaan kysellä. Ja ei mikään kysymys ole tyhmä, kun haluaa luoda omalle lemmikilleen sellaisen ympäristön, missä sen on hyvä olla :)

Mulla ei henkilökohtaisesti ole mitään kasvattajia tai lemmikkieläinkauppoja vastaan, mutta konnan laillisuuden varmistamiseksi kannattaa eläin ostaa yksityiseltä kasvattajalta, koska lukuisissa lemmikkieläinliikkeissä on viimeaikoina ilmennyt laitonta kauppaa, joka ei ole ollut sen liikkeen vika, vaan konna ja paperit jotka on heille tulleet, onkin olleet eri paria. :side: ... elikkä siis papereissa oleva konna on asiantuntijan vertailun tuloksella ollut eri kuin se kilpikonna, joka myydään näiden papereiden kanssa.

Yksityisen kasvattajan kanssa tätä ongelmaa taas ei ole, koska pikkukonnat ovat tämän kasvattajan toiminnan tulosta, ja tämä kasvattaja on edesvastuussa myös laillisuudesta eikä tarvitse näinollen välikäsien kautta alkaa kalastelemaan niitä oikeita papereita.

Jaa viesti

Ilmeneeköhän tätä vilunkia eläinkauppojen konnissa ympäri Suomea, vai pelkästään valtaosin esim. pääkaupunkiseudulla? :huh:

Itse asustelen itä-Suomessa suhteellisessa tuppukylässä, ja naapurikaupungin eläinkaupasta olis konna tarkoitus hankkia, koska omassa tuppukylässä ei eläinkauppoja ole :P

Itsehän ei paikanpäällä tietenkään pysty mitenkään varmistamaan, että konna ja sen paperit ovat ns. samaa paria...? :dry:

Jaa viesti

Minulla ainakin on oikeat paperit oikealle konnalle. Valitettavasti sen tiedän siitä, koska konnalla on papereiden kuvassa sama kilven epämuodostuma. Ja toisen konnan kyllä tunnistan omakseni myös sen kuvasta.. En tiedä sitten onko konna vaikea tunnistaa tms. vai onko minulla käynyt vain hyvä tuuri? 
Omani on tuotu siis Saksasta tänne Turkuun yhteen eläinkauppaan.

Itse en tiedä yhtään tuosta että olisi tullut väärät paperit. Mutta minä kannatan suomalaista kasvattajaa enemmän kuin eläinkauppaa (ja sitä paitsi mitä olen hintoja seuraillut niin kasvattajalta saa vähän edullisemminkin konnan)..
No, päädytpä mihin vain niin toivotaan että saatte terveen yhteisen elämän nelivarpaan kanssa. :)

Jaa viesti

Paljon nyt on eri paikoissa kyselty taas niitä poikasia ja eläinkauppoja läheltä.

En ymmärrä miten olisi muka vaikeampaa hankkia konna kasvattajalta, jos kerran poikasen haluaa? Ja miksei vaivauduta hakemaan vähän kauempaa, aina pitäisi olla samassa kaupungissa kuin itse on.. Ei koirienkaan kasvattajia haeta 10km säteellä, koiria haetaan kauempaakin.
Ei hinnan tai matkan pituuden pitäisi olla se ensisijainen kriteeri elävän olennon hankinnassa.

Parhaimmillaan konna asuu kanssasi elämäsi loppuun asti, niin ei kai muutama kilometri sinne tänne voi olla ylitsepääsemätöntä..

1 person likes this

Jaa viesti

Olen nyt tässä pari päivää lukenut paljon maakilppareista ja erityisesti nelivarvaskilpikonnista. Itse olen ajatellut ostaa läheisestä lemmikkijuttu kaupasta kyseisen kilpparin jos vielä saan äidin ympäripuhuttua. Kertokaas onko huono vai hyvä valinta! 

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään