minttuuhh

Kilpikonnan ostaminen eläinkaupasta vs. kasvattajalta

75 viestiä aiheessa

moikka!<3

onko kukaan ostanu\tilannu kreikan maa kilpikonnaa faunattaresta?

ps:kiva jos vastaat lähetän sit sulle yhen kysumyksen kun olet vastannut KIITOS<3<3<3<3<3<3<3

Edited by paputtaja
otsikko

Jaa viesti

Itse tilasin maakilpikonnan eläinliikkeen kautta. Ei ole hyvä idea. Konnalla oli jo meille saapuessa pyramidikasvua ja sitä ei ollut hoidettu oikein. Lisäksi minulle luvattiin konna suomalaiselta kasvattajalta, mutta papereista kävi ilmi että konna oli kotoisin Uzbekistanista, tullut Hollannin kautta suomeen.

Eli älä tee samaa virhettä kuin minä ja moni kokematon maakonnan ostaja tekee. Osta kilpikonna kasvattajalta. Voi olla että joudut vähän odottelemaan, mutta parempi niin, saat varmasti terveen ja onnellisen yksilön.

Jaa viesti

Kotimaiselta kasvattajalta saat myös neuvoa ja tukea konnan hoitoon. Eläinkauppiaille ei yleensä ole läheskään niin paljon tietoa myymistään lajeista kuin kasvattajilla.

Jaa viesti

okei mut me tilattiin konna faunattaresta se ei tosin ole vielä tullut ja meille on moni kyllä sanonut että sieltä voi huolettta ostaa kilpikonnan ja eihän se haittaa jos se on ulko mailta vai????ps kiitos kun vastasit

Jaa viesti

No me ostettiin kans eläinkaupasta eikä meillä ole ollut mitään ongelmaa, ainut vaan on tämä Välkyn "kilpivamma" mutta se on harmiton ja ties mistä sen saanut. Mutta jos nyt ostaisin kilpikonnan niin kyllä ostaisin kasvattajalta. Eläikaupoissa harvemmin tiedetään kilppareista mitään muutakuin " öh, ne syö salaattia " :D Että nyt minttuuhh sulla on kova tiedunhaku projektu tulossa, jonka toivottavasti olet jo aloittanutkin.

Jaa viesti

joo kiitti on jo tietoa haettu melkeen 4kuukautta jo ja konna tilattu menee viel varmaan kuukausia et tulee ja harmi et sille konnalle on tullu kilpi vamma:(ja faunattaressa kyllä ties yks eläin kaupas tosi paljon konnista mut ei yhtään niin paljon kun kasvattajat

:)

Jaa viesti

Ai te jo tilasitte? Ymmärsin siis kysymyksesi väärin. Eiköhän sieltä ihan terve konna tule. =)

Tätä foorumia kannattaa tosiaan selailla ja kysellä täällä kaikkea mitä mieleen tulee. Yleensä eläinkaupasta annetut hoito-ohjeet ovat vähän puutteelliset...

Jaa viesti

joo niin ne vähän on

mistä sie papputtaja oot osatnu sun kilpikonnan????

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Minä olen ostanut kaikki konnani kotimaisilta kasvattajilta.

Silloin kun aikanaan tähän hommaan ryhdyin, en edes tiennyt, että eläinkaupoissa myydään kilpikonnia... =)

Onneksi eläinkauppojenkin tietotaso on vuosien saatossa parantunut paljon, mutta eiväthän he siellä ole yhtä lailla asiaan vihkiytyneitä, kun kasvattajat. Ja kasvattajilla on vielä sitä omaa kokemusta, mikä on paljon tärkeämpää kuin mistään kirjoista luettu tieto.

Edited by paputtaja

Jaa viesti

Ostin kaksi kreikankonnaani aikoinaan eläinkaupasta, molemmat eri liikkeestä. En ollut aiemmin ostanut mitään eläintä eläinkaupasta ja olin todella sinisilmäinen, siihen tyyliin että eihän siellä sairaita eläimiä myydä. En sen kummemmin tajunnut tarkistaa konnien vointia ja molemmissa liikkeissä olikin vain yksi konna jäljellä, eli valinnanvaraa ei ollut. Toinen konna oli kilveltään nätti, mutta kotona huomasin sen aivastelevan välillä, lisäksi ei ollut kovin aktiivinen ja myöhemmin sai vielä silmätulehduksen. Toinen konna oli aika paljon isompi, vaikka ilmeisesti olivat samanikäisiä. Sillä oli pyramidikasvua ja jossain vaiheessa huomasin, että sen vatsakilpi oli hieman pehmeä, ja tämä oli siis tullut jo ennen kuin ostin konnan. Jälkimmäinen konna kuoli oltuaan mulla 4 vuotta, ensimmäinen on edelleen hyvissä voimissa.

Varmasti joistain eläinkaupoista saa terveitäkin konnia ja löytyy myyjiä, jotka oikeesti tietävät kilpikonnista jotain... Mutta useimmiten näkee konnia, joilla on pyramidikasvua tai jotain muuta häikkää kilvessään ja eläinkaupan järjestämät terraolot ja ravinto ovat enemmän tai vähemmän pielessä. Jatkossa ostaisin konnan mieluummin kasvattajalta, mikäli vain mahdollista.

Jaa viesti

Ensimmäistä kilpikonnaa hankkiessani tilasin konnan Faunattaresta. Kun menimme sovitusti konnaa noutamaan, kuulimme, että konnaa ei tullutkaan, eikä ollut tietoa, koska tulisikaan. Niinpä peruin harmistuneena tilaukseni.

Ostin nelivarpaan toisen kaupungin liikkeestä, ei Faunatar. Ostin jossain konnahuumassa sen mikä liikkeessä oli, ulkomaan tuonti. Olihan meillä jo kaikki ollut valmiina odottamassa jo pidempään. Konna osoittautui pian vakavasti sairaaksi ja tehohoidosta huolimatta kuoli oltuaan meillä 3kk.

Saimme kuolleen tilalle uuden. Olisin halunnut rahat takaisin tai kotimaisen konnan, mutta kumpikaan vaihtoehto ei onnistunut. Hyvityksenä saamamme konna on ollut terve ulkomainen, epämääräisestä alusta on muistona pyramidikasvua.

Olin täältä etukäteen jo hankkinut tiedon konnan hoidosta, joten liikkeistä en kysynyt/ saanut mitään. Jos olen liikkeissä vielä asioinut, olen tiennyt mitä haen, enkä ole tarvinnut myyjän neuvoja.

Hankalien kokemusten perusteella suosittelisin myös minä kotimaista konnaa!! Silloin saa mitä tilaa ja säästyy monelta surulta ja rahanmenolta.

Jaa viesti

moikka kiitos meillä ihan samoin on tilattu mutta kun sen piti tulla niin käytiin kyysymässä ja meille olikin lähetetty jo jonkun varaama konna ja nyt ollaan odoteltu jo kauan

Jaa viesti

Varmastikaan mikään sivistynyt eläinkauppa ei tietoisesti myy sairaita kilpikonnia tai eläimiä ylipäätäänkään, mutta en itsekään ostaisi konnaa kaupasta (varsinkaan kreikankonnia, joilla on käsitykseni mukaan ollut eniten ongelmia). Jos olen ymmärtänyt oikein, tuontikonnat ovat kuljetuksesta yms. valmiiksi hyvin stressaantuneita ja sitten ehkä esim. puutteellinen hoito eläinkaupassa viimeistään laukaisee ongelmat ja asiakas saakin kotiinsa jo mahdollisesti sairastuneen konnan. Ja siinähän sitten voi varsinkin kokemattomammalle omistajalle käydä konnan kanssa hullusti, jos ei osaa tulkita heti alussa sairauden oireita. En haluaisi sinänsä moittia eläinkauppojen toimintaa, mutta totuuden nimissä en ole kertaakaan vielä nähnyt kilpikonnia yleisen käsityksen mukaisissa "oikeissa" oloissa. Lisäksi hyvin monella konnalla on jo hyvinkin nuorena kilpivaurioita.

Tiivisttettynä ostaisin konnan kokeneelta kotimaiselta kasvattajaltta, jolta saa hyvät perushoito-ohjeet ja tukea myöhemminkin. Lisäksi hintakin saattaa olla hyvinkin paljon edullisempi, kuin eläinkaupassa.

Jaa viesti

Kun nyt kumminkin on ihmisiä, jotka ostaa/ovat ostaneet kilpikonnan eläinkaupasta, niin voisi korostaa kriittisyyden tärkeyttä eläinkauppiaan "kilpikonna-tietoudelle". Usein tieto on puutteellista, jopa täysin väärää, joten OMA tietämys asioista on ehdottoman tärkeää. Muuten tulee helposti näitä konnia, jotka asustaa ylipienessä, umpinaisessa terrassa, missä pohjalla matelijamatto, uv-lamppuna 2 % päivänvalolamppu, ruokana kalaa/lihaa sisältäviä pellettipuristeita, tomaattia, kurkkua ja jäävuorisalaattia :(

Eli tiedonhankinta, kriittinen sellainen, on kaikkein tärkeintä- hankki sitten kaupasta tai kasvattajalta konnansa.

Jaa viesti

Meille tuli kanssa 2000-luvun alussa ensimmäinen konna (kreikkalainen) eläinkaupasta, neljä vuotta eli ja eräs kaunis päivä oli kuollut.

Parisen vuotta sitten hankin nelivarpaan eläinkaupan kautta ja pyramidikasvua oli jo hieman valmiiksi sekä pieni valkoinen rokama kilvessä. Muut konnat ollaankin hankittu yksityisiltä myyjiltä.

Jaa viesti

Meidän Selmo on alunperin hankittu eläinkaupsta, minne se on tullut jostain ulkomailta (sloveniasta ehkä) ruotsin (tukholma) kautta turkuun ja sieltä Kajaaniin.

perhe oli ostanut sen kahden euron kolikon kokoisena.

terve on kuulema ollut ei mitään sairauksia.

meille se tuli kaksivuotta sitten keväällä ja on ollut edelleen ihan terve

Pientä pyramidikasvua on kilessä ylimäisissä osissa.

Selmo on tosi reipas konnaherra, joten eläinkaupastakin saa ihan terveitä konnia.

Soitin edelliselle omistajalle kun konnaherra meille muutti.

Hän kertoi ettei se ole sairastellut vaan ollut ihan terve.

Lääkärillä käytetty ihan vain määräaikatarkastuksissa.

itse käytin sen viimekesänä, kun halusin tietää onko kaikki ok.

Tottakai kannattaa olla tarkkana kun uuden konnan hankkii, eihän sitä koskaan tiedä.

Ehkä nyt jos ostaisin toisen, ostaisin sen kasvattajalta suoraan niin tietäisin mistä se on lähtöisin.

Mutta Selmo konnaherran hankitaa en ole koskaan katunut.

Se on niin sympaattinen konnaherra ettei mitään laitaa.

Jaa viesti

kiitos tosi paljon kaikille vastanneille ollaan päätetty ostaa konna kasvattajalta ja on yks jo ehkä tiedossa:)

Jaa viesti

Minua häiritsee näissä tukkukonnissa suuresti niiden hämärä alkuperä. Jos papereissa lukeekin Slovenia, missä määrin siihen oikeasti tässä maailmassa voi luottaa. Kun tarkkoja tietoja ei anneta, jätän todellakin kauppojen tmv konnat ostamatta ja näin pitäisi kaikkien muidenkin tehdä ja ostaa vain kasvattajilta.

Jaa viesti

Minulla on kaksi maakonnaa, jotka (ehkä) riittävät meille, mutta jos vielä tarvetta tulee, niin en missään nimessä osta niitä eläinkaupasta!

Perustelu:

Muutama vuosi sitten näin kun eläinkauppaan tullutta "kuormaa" purettiin. Siellä oli muutama kreikan konna, ja kyllä niitä kävi sääliksi!!! Ne oli jokainen hieman itseään suuremmassa muovirasiassa, jossa oli kannessa muutama reikä. Ne eivät siinä edes mahtuneet kääntymään, saatikka muuten liikkumaan. Ja mikä PAHINTA ne joutuivat olemaan siinä omissa ulosteissaan! En tiedä, eikä myyjäkään tiennyt kuinka kauan ne olivat niissä joutuneet olemaan. Joten ei ole ihme jos niillä on sitten hengitystie- ja silmätulehduksia. Cites-todistusten mukaan ne olivat alunperin Sloveniasta.

Toinen asia mihinkä olen kiinnittänyt huomiota näissä Sloveniasta (tai mistä sen tietää mistä ne tulee) kreikankonnissa joita tiedän, on että ne kaikki ovat uroksia... Onko kukaan muu pannut asiaa merkille? Tai omistaako joku naaraan, joka on tullut Sloveniasta?

Vielä myös siitä tieto-taito-asiasta haluan sanoa, että kyllä onneksi eläinkauppojen myyjät (yleensä) perusasiat myymistään eläimistä ja niiden hoidosta tietää, mutta pahoja puutteita on. Esim olen nähnyt eläinkaupassa konnan jolla ei silmät auenneet ollenkaan, ne olivat niin tulehtuneet. Silloin puutuin, ja sanoin että se tarvitsee lääkäriä, toivottavasti hoidettiin...

Jaa viesti

Vitsa kirjoitti:

Toinen asia mihinkä olen kiinnittänyt huomiota näissä Sloveniasta (tai mistä sen tietää mistä ne tulee) kreikankonnissa joita tiedän, on että ne kaikki ovat uroksia... Onko kukaan muu pannut asiaa merkille? Tai omistaako joku naaraan, joka on tullut Sloveniasta?

Kreikkalaiseni on Sloveniasta peräisin ja koiras, samoin oli edesmennyt kreikkalaiseni. Muista kreikkiksistä ei itselläni ole kokemusta, mutta ainakin siis omilla konnillani tuo pitää paikkansa. Aika jännä juttu, jos on näin?

Jaa viesti

Mä ostin konnani sen edelliseltä omistajalta (yksityinen harrastaja),joka ei enään kyennyt konnaa hoitamaan. ja järjestin sille asiaankuuluvat terraario olosuhteet. Oli entisellä omistajalla lattiakonnana,ei ilmeisesti koskaan ollut asunut edes terraariossa.

Muoks.Ja oli huomattavasti edullisempi kuin eläinkaupan kautta + että jouduin alusta asti hankkimaan kaiken alusta, sain vain pelkän konnan.

Edited by jekkujustiina82

Jaa viesti

Joo, olis kyllä kiva tietää minkälainen konnatehdas siellä Sloveniassa oikein on!?

Tekeekö ne tahallaan vain urospuolisia kreikkalaisia??? Olenkos ymmärtänyt oikein, että haudontavaiheen lämpötilalla voi vaikuttaa konnan sukupuoleen? Tai sitten lähettääkö ne maailmalle vain uroksia?

En tiedä, mutta ihmetyttää!!! Onko kellään tietoa?

Jaa viesti

Mulla on 4 aikuista Slovenian kreikankonnaa 1999-2001-vuosilta ja 3 naarasta ja yksi koiras. Tosin kieltämättä oli suuren työn takana löytää nuo naaraat kun pääsääntöisesti aikuiset myynnissä olevat konnat olivat koiraita. Olen ostanut nämä siis yksityishenkilöiltä Suomesta.

Tuolla niitä kasvatetaan ulkotarhoissa ja kuka sen katsoo haetaanko kuinka monta pikkupoikasta tarhan ulkopuolelta vapaasta luonnosta?

Haudontalämpö vaikuttaa kovinkin sukupuoleen. Omat poikaset olen koettanut hautoa naaraiksi jotta pikkuhiljaa vuosien myötä saataisiin Suomeen kotimainen terve kreikankonnakanta. Kolme naarasta/ koiras on ihan hyvä lisäännyttämiskombinaatio.

Haudottaessa +32-+33- asteessa todennäköisyys on saada naaraskonnia ja haudottaessa +27-+29-asteessa todennäköisyys on koiraskonniin. Mikään ei kuitenkaan ole 100-varmaa ja sukupuoli selviää poikasilla kun ne alkavat kehittymään myös sukupuolisesti, yleensä 4-vuotiaasta eteenpäin. "Varhaisheränneiltä" sukupuoli on voitu määrittää jo 2-vuotiaina.

Edited by Wiola

Jaa viesti

Vitsa kirjoitti:

Itseasiassa meidänkin edesmennyt kreikkalainen oli uros..

Jaa viesti

kiitti kaikille vastanneille päätettiin ottaa kasvattajalta ja ens kuussa saadan konna vaava

Jaa viesti

Luo uusi käyttäjätili tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään